Reklam alanı-1
Dikkat: Forum bütün Üyelere Kapatılmıştır!
Sadece Yöneticiler Forumu görebilirler.

Otizmde Sosyal Dil Derken Ne Denmek İsteniyor?

Bu yazıda sosyal dilin geliştirilmesi üzerinde duruyor olacağım. Spontan konuşmanın günlük hayatımızdaki yerinin ne kadar fazla olduğunu hepimiz çok iyi biliriz. Basit kelime ilişkilendirme, kolay konulu diyaloglar, ortak dikkat diğer alıştırmalara göre daha kolaydır. Ben bu yazımda basit kelime ilişkilerinin nasıl öğretildiğinden ve neden öğretilmesi gerektiğinden bahsetmek istiyorum. Çocuğun iyi olduğu alıştırmadan başlamak önemlidir. Aile ve terapist çocuğun daha zor alıştırmaları kolay

Konuyu değerlendir: Otizmde Sosyal Dil Derken Ne Denmek İsteniyor?

5 üzerinden | Toplam: 0 kişi oyladı ve 1457 kez incelendi.

  1. Üyelik tarihi
    Temmuz.2010
    Nereden
    istanbul
    Mesajlar
    646

    Otizmde Sosyal Dil Derken Ne Denmek İsteniyor?

    Sponsorlu Bağlantılar

    Bu yazıda sosyal dilin geliştirilmesi üzerinde duruyor olacağım. Spontan konuşmanın günlük hayatımızdaki yerinin ne kadar fazla olduğunu hepimiz çok iyi biliriz.
    Basit kelime ilişkilendirme, kolay konulu diyaloglar, ortak dikkat diğer alıştırmalara göre daha kolaydır. Ben bu yazımda basit kelime ilişkilerinin nasıl öğretildiğinden ve neden öğretilmesi gerektiğinden bahsetmek istiyorum. Çocuğun iyi olduğu alıştırmadan başlamak önemlidir. Aile ve terapist çocuğun daha zor alıştırmaları kolay alıştırmalardan önce iyi bir şekilde yapabileceğini düşünmemelidir.
    Bunlar duyguları belirten, çoğu zaman otistik çocuklar için problem olan alıştırmalardır. Mutlu, üzgün, korkmuş, çılgın, gururlu, hüsran dolu, endişeli gibi temel duygular otistik çocuklarla işlenmesi gereken duygulardır. Çocuk büyüdükçe, duygular daha karmaşık bir hal alır ve bu yüzden daha karmaşık bir metne ihtiyaç vardır. Bu bölümde duygu metinlerinin basit biçimi, daha karmaşık duygu metinleri oluşturmak için kullanılabilir.
    Bu alıştırmalar, eleştirel düşünmeyi de içerir. Bu, gelişimsel bozukluğu olan çocuklar için zor bir konu olduğundan çocuklara eleştirel düşünme öğretilmelidir. Eleştirel düşünme konuları şunları içerir; "Kimi Dinleyeceğine Karar Verme", " Ne yapacağına Karar Verme", "Güvenli ve Tehlikeli", "Problemler ve Çözümler", "Alay Edilme", "Yaralanma". Verilen
    örnekler her çocuk için alakalı olmalıdır. Aynı zamanda, alıştırmalar çocuğun günlük yaptığı aktiviteleri hatırlamasını sağlayacak şekilde; günlük konuştuğu dili, telefona cevap verme, yemek ısmarlama gibi karmaşık aktiviteleri içerecek biçimde olmalıdır.
    Basit Kelime İlişkileri Nasıl Öğretilir?
    Önkoşul: Çocuk birlikte kullanılacak şeyleri eşleştirebiliyor olmalıdır. Örneğin; ayakkabı ve çorap. Bu alıştırmayı öğretmenin iki yolu vardır.
    Terapist iki çift kelime yazar. İlk olarak, odak isimlerde ve sıfatlarda olmalıdır.(sıfat-isim örnek yeşil kurbağa). İşte, terapistin bu alıştırmayı tanıttığı bir örnek:
    Terapist: "Ali, yeşil - kurbağa" (kelime çiftlerini okuma). Neden bu kelimeler bir aradadır?
    Terapist ilk olarak sözel veya yazarak gerektiğinde sufle edebilir.
    Terapist: "çünkü bir --------------olmak-----------".
    Bir kere çocuk "olmak" nasıl kullanılacağını öğrendiğinde, sonra terapist diğer bağlantılı eylemleri tatlar, sesler, hisler gibi aşamalı olarak tanıtmalıdır. İlk olarak, terapistin amacı, çocuğa birlikte giden kelime çiftlerini, kullanılan eylem ne olursa olsun sebebinin çocuğun dile getirmeye başlamasıdır.
    2. Bu alıştırmayı yapmanın başka bir yolu da, kelimeyi (ismi) yazarak ve aşağıdaki alıştırmayı tanıtmaktır.
    Terapist: "Ali, ------------ ne ile eşleşir".
    Terapist çocuğun söylediğini yazmalıdır, ve
    Terapist çocuğun "çünkü bir ---------- ---------- dir." demesi için sufle etmelidir. Terapistin düşündüğünden çok eğer çocuğun kelimeleri bir araya getirmesinde geçerli bir sebebi varsa çocuğa farklı bir isim veya eylem vermek yerindedir. Bu çocuklar sık sık tipik olarak
    değerlendirilmeyen ilişkiler (bağlantılar) oluştururlar. Bu ilişkiler (bağlantılar) geçerlidir, ancak, eğer çocuk uygun bir sebeple destekleyebilirse. Terapist sebebini veya farklı biçimdeki (örnek; kalem kağıt,"çünkü kalem kağıdın üzerine yazılır") tepkiyi süfle etmek durumda kalabilir.
    En sonunda, çocuk sözel olarak neden iki kelimenin bir arada uygun olduğunu sadece sunulan eşleşmiş kelimeleri görsel süfle olmadan tarif edebilmelidir.
    Neden Bu Alıştırmayı Yapmalı?
    Bu alıştırmanın amacı çocuğun 1) kelimeler arası ilişkiyi görmesi ve ifade etmesi, 2) Neden sorularına cevap verme yeteneği geliştirmesi, ve 3) Neden - Çünkü kavramlarını anlamasıdır. Buna ek olarak, kelime ilişkileri (bağlantıları) günlük hayattaki işitsel anlayışlarına yardımcı
    olmaktadır. Örneğin, çocuğa "Git, kalem ve kağıt getir" dendiğinde çocuk bu kuralları kolaylıkla uygulayabiliyor olacaktır çünkü bu çocuğa anlamlı gelecektir. Kelimeleri ilişkilendirme yeteneği olayları ayrıntılı bir şekilde ilişkilendirmeye zemin hazırlar örneğin, doğum günü partisi pastayla, hediyelerle ve balonlarla ilişkilendirilir.
    Basit Kelime İlişkileri
    Basit kelime ilişkileri alıştırması iki şekilde yapılır. Bu alıştırmayı tanıtmanın bir yolu da terapistin kelime çiftlerini yazmasını ve neden iki kelimenin eş olduğunu sormayı sağlamasıdır. Bu alıştırmayı yapmanın ikinci yolu da çocuğun verdiği bir kelimenin terapistin önerdiği bir kelimeyle alakalı olmasını sağlamaktır. Sonrasında, çocuk neden kelimeyi
    (örneğin. neden çocuk çiçeği kelebekle birlikte seçti) seçtiğini "anlamak" zorundadır.
    Basit Kelime İlişkileri

    Kelime


    Eşleşmiş Kelime


    Neden




    kelebek
    çiçek
    Çünkü kelebek çiçeğin üzerine konar
    yüzme
    su
    Çünkü biz suyun içinde yüzeriz
    sarı
    pastel boya
    Çünkü pastel boya sarıdır
    maymun
    muz
    Çünkü maymun muz yer
    battaniye
    yatak
    Çünkü battaniye yatağın üzerindedir

    Yukarıdaki alıştırmalar, çocuğun sosyal dilini oluşturup geliştirilmesinde büyük rol oynar. Basit kelime ilişkilendirme yukarıda olduğu gibi örneklerle çoğaltılarak kullanılabilir. Bu alıştırmalar uygulandığında, çocuğun sosyal dilinde gelişmeler olacaktır. Aynı zamanda belirtilen alıştırmalar çocuğun eleştirel düşünmesini de geliştirip sosyal dilinin gelişmesinde, spontan konuşmasının oluşumuna katkıda bulunacaktır.
    http://www.benimyuvam.com/50yazilar.asp?id=19&y=240
  2. 04.Eylül.2010, 00:39
    #1
    Sponsorlu Bağlantılar

    Bu yazıda sosyal dilin geliştirilmesi üzerinde duruyor olacağım. Spontan konuşmanın günlük hayatımızdaki yerinin ne kadar fazla olduğunu hepimiz çok iyi biliriz.
    Basit kelime ilişkilendirme, kolay konulu diyaloglar, ortak dikkat diğer alıştırmalara göre daha kolaydır. Ben bu yazımda basit kelime ilişkilerinin nasıl öğretildiğinden ve neden öğretilmesi gerektiğinden bahsetmek istiyorum. Çocuğun iyi olduğu alıştırmadan başlamak önemlidir. Aile ve terapist çocuğun daha zor alıştırmaları kolay alıştırmalardan önce iyi bir şekilde yapabileceğini düşünmemelidir.
    Bunlar duyguları belirten, çoğu zaman otistik çocuklar için problem olan alıştırmalardır. Mutlu, üzgün, korkmuş, çılgın, gururlu, hüsran dolu, endişeli gibi temel duygular otistik çocuklarla işlenmesi gereken duygulardır. Çocuk büyüdükçe, duygular daha karmaşık bir hal alır ve bu yüzden daha karmaşık bir metne ihtiyaç vardır. Bu bölümde duygu metinlerinin basit biçimi, daha karmaşık duygu metinleri oluşturmak için kullanılabilir.
    Bu alıştırmalar, eleştirel düşünmeyi de içerir. Bu, gelişimsel bozukluğu olan çocuklar için zor bir konu olduğundan çocuklara eleştirel düşünme öğretilmelidir. Eleştirel düşünme konuları şunları içerir; "Kimi Dinleyeceğine Karar Verme", " Ne yapacağına Karar Verme", "Güvenli ve Tehlikeli", "Problemler ve Çözümler", "Alay Edilme", "Yaralanma". Verilen
    örnekler her çocuk için alakalı olmalıdır. Aynı zamanda, alıştırmalar çocuğun günlük yaptığı aktiviteleri hatırlamasını sağlayacak şekilde; günlük konuştuğu dili, telefona cevap verme, yemek ısmarlama gibi karmaşık aktiviteleri içerecek biçimde olmalıdır.
    Basit Kelime İlişkileri Nasıl Öğretilir?
    Önkoşul: Çocuk birlikte kullanılacak şeyleri eşleştirebiliyor olmalıdır. Örneğin; ayakkabı ve çorap. Bu alıştırmayı öğretmenin iki yolu vardır.
    Terapist iki çift kelime yazar. İlk olarak, odak isimlerde ve sıfatlarda olmalıdır.(sıfat-isim örnek yeşil kurbağa). İşte, terapistin bu alıştırmayı tanıttığı bir örnek:
    Terapist: "Ali, yeşil - kurbağa" (kelime çiftlerini okuma). Neden bu kelimeler bir aradadır?
    Terapist ilk olarak sözel veya yazarak gerektiğinde sufle edebilir.
    Terapist: "çünkü bir --------------olmak-----------".
    Bir kere çocuk "olmak" nasıl kullanılacağını öğrendiğinde, sonra terapist diğer bağlantılı eylemleri tatlar, sesler, hisler gibi aşamalı olarak tanıtmalıdır. İlk olarak, terapistin amacı, çocuğa birlikte giden kelime çiftlerini, kullanılan eylem ne olursa olsun sebebinin çocuğun dile getirmeye başlamasıdır.
    2. Bu alıştırmayı yapmanın başka bir yolu da, kelimeyi (ismi) yazarak ve aşağıdaki alıştırmayı tanıtmaktır.
    Terapist: "Ali, ------------ ne ile eşleşir".
    Terapist çocuğun söylediğini yazmalıdır, ve
    Terapist çocuğun "çünkü bir ---------- ---------- dir." demesi için sufle etmelidir. Terapistin düşündüğünden çok eğer çocuğun kelimeleri bir araya getirmesinde geçerli bir sebebi varsa çocuğa farklı bir isim veya eylem vermek yerindedir. Bu çocuklar sık sık tipik olarak
    değerlendirilmeyen ilişkiler (bağlantılar) oluştururlar. Bu ilişkiler (bağlantılar) geçerlidir, ancak, eğer çocuk uygun bir sebeple destekleyebilirse. Terapist sebebini veya farklı biçimdeki (örnek; kalem kağıt,"çünkü kalem kağıdın üzerine yazılır") tepkiyi süfle etmek durumda kalabilir.
    En sonunda, çocuk sözel olarak neden iki kelimenin bir arada uygun olduğunu sadece sunulan eşleşmiş kelimeleri görsel süfle olmadan tarif edebilmelidir.
    Neden Bu Alıştırmayı Yapmalı?
    Bu alıştırmanın amacı çocuğun 1) kelimeler arası ilişkiyi görmesi ve ifade etmesi, 2) Neden sorularına cevap verme yeteneği geliştirmesi, ve 3) Neden - Çünkü kavramlarını anlamasıdır. Buna ek olarak, kelime ilişkileri (bağlantıları) günlük hayattaki işitsel anlayışlarına yardımcı
    olmaktadır. Örneğin, çocuğa "Git, kalem ve kağıt getir" dendiğinde çocuk bu kuralları kolaylıkla uygulayabiliyor olacaktır çünkü bu çocuğa anlamlı gelecektir. Kelimeleri ilişkilendirme yeteneği olayları ayrıntılı bir şekilde ilişkilendirmeye zemin hazırlar örneğin, doğum günü partisi pastayla, hediyelerle ve balonlarla ilişkilendirilir.
    Basit Kelime İlişkileri
    Basit kelime ilişkileri alıştırması iki şekilde yapılır. Bu alıştırmayı tanıtmanın bir yolu da terapistin kelime çiftlerini yazmasını ve neden iki kelimenin eş olduğunu sormayı sağlamasıdır. Bu alıştırmayı yapmanın ikinci yolu da çocuğun verdiği bir kelimenin terapistin önerdiği bir kelimeyle alakalı olmasını sağlamaktır. Sonrasında, çocuk neden kelimeyi
    (örneğin. neden çocuk çiçeği kelebekle birlikte seçti) seçtiğini "anlamak" zorundadır.
    Basit Kelime İlişkileri

    Kelime


    Eşleşmiş Kelime


    Neden




    kelebek
    çiçek
    Çünkü kelebek çiçeğin üzerine konar
    yüzme
    su
    Çünkü biz suyun içinde yüzeriz
    sarı
    pastel boya
    Çünkü pastel boya sarıdır
    maymun
    muz
    Çünkü maymun muz yer
    battaniye
    yatak
    Çünkü battaniye yatağın üzerindedir

    Yukarıdaki alıştırmalar, çocuğun sosyal dilini oluşturup geliştirilmesinde büyük rol oynar. Basit kelime ilişkilendirme yukarıda olduğu gibi örneklerle çoğaltılarak kullanılabilir. Bu alıştırmalar uygulandığında, çocuğun sosyal dilinde gelişmeler olacaktır. Aynı zamanda belirtilen alıştırmalar çocuğun eleştirel düşünmesini de geliştirip sosyal dilinin gelişmesinde, spontan konuşmasının oluşumuna katkıda bulunacaktır.
    http://www.benimyuvam.com/50yazilar.asp?id=19&y=240
    Twitter Facebook Google+

Benzer Konular

  1. 2013 ÖMSS - Adalet Bakanlığı'na atananlar -Hangi Belgeler İsteniyor, Başvuru Ne zaman
    Konu Sahibi MuTeBer Forum EKPSS Haberleri - Atamalar - Gündem
    Cevap: 8
    Son Mesaj : 28.Ağustos.2017, 15:06
  2. Cevap: 0
    Son Mesaj : 12.Nisan.2011, 08:18
  3. Fazla mesai yapayım derken hayatınızdan olmayın!
    Konu Sahibi Zümrüdü Anka Forum Sağlıkla ilgili Haberler
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 05.Nisan.2011, 19:27
  4. Geleceğimi öğreneyim derken fal merakına 60 liram gitti
    Konu Sahibi Defnex Forum Engelsiz Dünyam Cafe
    Cevap: 6
    Son Mesaj : 21.Şubat.2011, 07:01
  5. Özel Eğitim Okulları Nereye Götürülmek İsteniyor
    Konu Sahibi GöKMeN Forum Özel Eğitim & Rehabilitasyon
    Cevap: 1
    Son Mesaj : 18.Ağustos.2010, 20:41

Bu Konu için Etiketler