Reklam alanı-1
Dikkat: Forum bütün Üyelere Kapatılmıştır!
Sadece Yöneticiler Forumu görebilirler.

Otizm Uykuyla İlgili Problemler

Otistik çocuklarda en çok görülen uyku problemi, düzenli uyuma alışkanlığının olmamasıdır. Bir gün çok erken yatarken, diğer gün gecenin geç saatlerine kadar uyanık kalır ve uymamak için diretir. Kimi çocuk da gece yarısı uyanır ve sabaha kadar uyuyamaz. Bu çocukların birkaçı sessiz dururken, bir bölümü saatlerce nedensiz ağlar. Gece yarısı uyanan çocukların erken uyumasını engellemek çoğu zaman bu sorunu çözer. Ayrıca uyanarak ağlayan çocuğu sakinleştirmek için, çocuğun en çok sevdiği etkinlik

Konuyu değerlendir: Otizm Uykuyla İlgili Problemler

5 üzerinden | Toplam: 0 kişi oyladı ve 1723 kez incelendi.

  1. Üyelik tarihi
    Temmuz.2010
    Nereden
    istanbul
    Mesajlar
    646

    Otizm Uykuyla İlgili Problemler

    Otistik çocuklarda en çok görülen uyku problemi, düzenli uyuma alışkanlığının olmamasıdır. Bir gün çok erken yatarken, diğer gün gecenin geç saatlerine kadar uyanık kalır ve uymamak için diretir. Kimi çocuk da gece yarısı uyanır ve sabaha kadar uyuyamaz. Bu çocukların birkaçı sessiz dururken, bir bölümü saatlerce nedensiz ağlar. Gece yarısı uyanan çocukların erken uyumasını engellemek çoğu zaman bu sorunu çözer. Ayrıca uyanarak ağlayan çocuğu sakinleştirmek için, çocuğun en çok sevdiği etkinlik yapılabilir veya çocuğa en çok sevdiği oyuncak, yiyecek ya da takıntı haline getirdiği nesne verilebilir.
    Bazı çocuklar, aile bireylerinden birinin de kendisiyle uyumasını ister, aksi taktirde uyuyamaz. Çocukların kimisi bunu alışkanlık haline getirdiği için yapar, kimi çocuk da karanlıktan korktuğu için yalnız yatmak istemez. Eğer çocuk karanlıktan korktuğu için yalnız yatmayı istemiyorsa, odasının lambası açık bırakılır. Eğer çocuk, biriyle yatmayı alışkanlık haline getirmişse, çocuğun yatağının yanına benzer bir yatak konur. Sonra aşamalı olarak yatak çocuğun yatağından uzaklaştırılır (Her gece yaklaşık 5 santimetre). Öyle ayarlanmalıdır ki, yatak kapının arasında, koridorda, ebeveynin kapısının arasında yeteri kadar kalmalıdır. Çünkü çocuğun değişimi kabul etmesi kolay olmamaktadır. Bu uygulamanın süresi, çocuğun değişimi kabul etme düzeyine göre belirlenir.

    KAYNAK: Çetin ÖZBEY, Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi, İnkılap Kitapevi, İstanbul, 2005.
  2. 26.Ağustos.2010, 23:37
    #1
    Otistik çocuklarda en çok görülen uyku problemi, düzenli uyuma alışkanlığının olmamasıdır. Bir gün çok erken yatarken, diğer gün gecenin geç saatlerine kadar uyanık kalır ve uymamak için diretir. Kimi çocuk da gece yarısı uyanır ve sabaha kadar uyuyamaz. Bu çocukların birkaçı sessiz dururken, bir bölümü saatlerce nedensiz ağlar. Gece yarısı uyanan çocukların erken uyumasını engellemek çoğu zaman bu sorunu çözer. Ayrıca uyanarak ağlayan çocuğu sakinleştirmek için, çocuğun en çok sevdiği etkinlik yapılabilir veya çocuğa en çok sevdiği oyuncak, yiyecek ya da takıntı haline getirdiği nesne verilebilir.
    Bazı çocuklar, aile bireylerinden birinin de kendisiyle uyumasını ister, aksi taktirde uyuyamaz. Çocukların kimisi bunu alışkanlık haline getirdiği için yapar, kimi çocuk da karanlıktan korktuğu için yalnız yatmak istemez. Eğer çocuk karanlıktan korktuğu için yalnız yatmayı istemiyorsa, odasının lambası açık bırakılır. Eğer çocuk, biriyle yatmayı alışkanlık haline getirmişse, çocuğun yatağının yanına benzer bir yatak konur. Sonra aşamalı olarak yatak çocuğun yatağından uzaklaştırılır (Her gece yaklaşık 5 santimetre). Öyle ayarlanmalıdır ki, yatak kapının arasında, koridorda, ebeveynin kapısının arasında yeteri kadar kalmalıdır. Çünkü çocuğun değişimi kabul etmesi kolay olmamaktadır. Bu uygulamanın süresi, çocuğun değişimi kabul etme düzeyine göre belirlenir.

    KAYNAK: Çetin ÖZBEY, Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi, İnkılap Kitapevi, İstanbul, 2005.
    Twitter Facebook Google+
  3. Üyelik tarihi
    Temmuz.2010
    Nereden
    istanbul
    Mesajlar
    646
    Giyinmeyle İlgili Problemler Otistik çocukların birçoğu ayakkabı giymeyi sevmez ve bulduğu ilk fırsatta ayakkabılarını çıkarır. Çamurlu ve buzlu yollarda ayakkabı giymektense, yalınayak yürümeyi tercih eder. Çocuk büyüdükçe ve çevresine uyumu geliştikçe bu ve benzeri alışkanlıkları bırakır.
    Ağır düzeyde olan otistik çocukların bir kısmı, bütün giysilerini çıkartıp, çıplak kalmak ister. Giysileri giydirilir, on dakika sonra anne bakar ki, çocuk bütün giysilerini çıkarıp atmış. Bu çocuklara, çıkaramayacağı giysiler ve bağcıklarını çözemeyeceği ayakkabılar giydirilebilir.
    Giyimle ilgili diğer bir sorun ise, renk ve kumaş takıntısının olmasıdır; kimi çocuk sadece sevdiği renkteki giysileri giyer, kimisi de sadece bir çeşit kumaştan yapılmış giysileri giyer. Takıntılı olduğu giysiden başka bir giysi giydirilmek istendiğinde kıyametleri koparır. Bu sorunu büyütmenin bir anlamı yoktur; ama şöyle bir yöntem uygulanabilir:

    Örneğin, çocuk sadece kırmızı giysiler giyiyorsa, içinde farklı renkler olan kırmızı giysiler giydirilebilir ve farklı renkteki bölüm aşamalı olarak artırılır. Aynı yöntem yalnızca tek çeşit kumaştan yapılmış giysileri yiyen çocuklara da uygulanabilir.

    KAYNAK: Çetin ÖZBEY, Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi, İnkılap Kitapevi, İstanbul, 2005.
  4. 26.Ağustos.2010, 23:40
    #2
    Giyinmeyle İlgili Problemler Otistik çocukların birçoğu ayakkabı giymeyi sevmez ve bulduğu ilk fırsatta ayakkabılarını çıkarır. Çamurlu ve buzlu yollarda ayakkabı giymektense, yalınayak yürümeyi tercih eder. Çocuk büyüdükçe ve çevresine uyumu geliştikçe bu ve benzeri alışkanlıkları bırakır.
    Ağır düzeyde olan otistik çocukların bir kısmı, bütün giysilerini çıkartıp, çıplak kalmak ister. Giysileri giydirilir, on dakika sonra anne bakar ki, çocuk bütün giysilerini çıkarıp atmış. Bu çocuklara, çıkaramayacağı giysiler ve bağcıklarını çözemeyeceği ayakkabılar giydirilebilir.
    Giyimle ilgili diğer bir sorun ise, renk ve kumaş takıntısının olmasıdır; kimi çocuk sadece sevdiği renkteki giysileri giyer, kimisi de sadece bir çeşit kumaştan yapılmış giysileri giyer. Takıntılı olduğu giysiden başka bir giysi giydirilmek istendiğinde kıyametleri koparır. Bu sorunu büyütmenin bir anlamı yoktur; ama şöyle bir yöntem uygulanabilir:

    Örneğin, çocuk sadece kırmızı giysiler giyiyorsa, içinde farklı renkler olan kırmızı giysiler giydirilebilir ve farklı renkteki bölüm aşamalı olarak artırılır. Aynı yöntem yalnızca tek çeşit kumaştan yapılmış giysileri yiyen çocuklara da uygulanabilir.

    KAYNAK: Çetin ÖZBEY, Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi, İnkılap Kitapevi, İstanbul, 2005.
  5. Üyelik tarihi
    Temmuz.2010
    Nereden
    istanbul
    Mesajlar
    646
    Yemeyle İlgili Problemler Bu konudaki problemler, çocuklarda farklı biçimlerde ortaya çıkmaktadır. Normal çocuklarda bile yemek yemeyle ilgili problemler yaşanırken, otistik çocuklarda bu problemlerin var olması gayet normaldir.
    En belirgin yeme problemlerinden biri, çocuğun sadece belli yiyecekleri yemesi, ikincisi ise, katı ve taneli yiyecekleri yiyememesidir. Kimi çocuk, belli bir yaşa kadar yalnızca bir iki çeşit yemek yer ve o yemekler dışında asla başka bir şey yemez. Kimi çocuk ise sadece sıvı yemekleri yer, kesinlikle taneli ve katı yiyecekleri yiyemez.
    Çok seçici olan çocukların aksine, bulduğu her şeyi yiyen çocuklar da vardır. Özellikle ağır düzeydeki çocuklar, yerde, çöpte ve başkasının elinde gördüğü her türlü yiyeceği alıp yer. Bazıları ise yenilmeyen türdeki nesneleri yer. Çocuk, eline geçen her türlü nesneyi önce ağzına götürür; eğer yiyebileceği yumuşaklıkta ise yer. Örneğin, kendi kakası, boya, çamaşır suyu, deterjan, yapıştırıcı, silgi... Böyle çocukların olduğu ortamlar çok dikkatli düzenlenmelidir. Çocuğun yiyebileceği zararlı nesneler çocuğun ulaşamayacağı (kilitli) yerlerde muhafaza edilmelidir.
    Kimi çocuk, ilerlemiş yaşına rağmen sıvı içecekleri sadece biberondan içer. Bu çocukları bu davranışından vazgeçirmek için biberon aşamalı olarak kaldırılmalıdır. Öncelikle biberon emziği her gün aşamalı olarak genişletilmeli, sonra biberon, bebekler için yapılmış dar ağızlı su bardağıyla değiştirilmelidir. Daha sonra normal bardak kullanıncaya kadar, bir önceki bardak daha geniş ağızlı bir bardakla değiştirilmelidir.
    Yalnızca belli yiyecekleri tüketen çocuklar, gerekli vitamin ve mineralleri alamamaktadır. Bu sorunla baş edebilmek için iki yöntem denenir. Birincisi, çocuğun yiyemediği yiyecekler azar azar diğer yediği yiyeceğin arasına katılır ve diğer yiyecekleri yiyinceye kadar bu uygulamaya devam edilir. Örneğin, Ali kakaolu kek dışında diğer kekleri yemezdi. Kek yapılırken çok az bir kısmı kakaosuz yapıldı. Kek kesilirken küçük bir parça çocuğa verilirdi. Kakaolu olmayan kısım, kakaolu kısmın arasında kalırdı. İlk birkaç denemede Ali, kakaosuz kısmı ayırıp atardı; fakat sonra kakaosuz kısmı da yemeye başlayınca, kekin kakaosuz kısmı artırıldı ve beş haftalık bir uygulamadan sonra kakaosuz keki de yemeye başladı. İkinci yöntem ise, çocuğun yiyemediği yiyecekten az bir miktar alınır ve çocuğun çok sevdiği yiyecekten önce yemesi için çocuğa verilir; bunu yemeden sevdiği yiyeceğin verilmeyeceği söylenir. Çocuk yedikten sonra sevdiği yiyecek verilir. Yiyemediği yiyeceğin miktarı giderek artırılır. Örneğin, Ahmet kurufasulye, nohut, pilav gibi taneli yiyeceklerin olduğu yemekleri yemezdi. En çok peynirli tost yemeyi severdi. İlk hafta önce peynirli tost gösterildi, Ahmet almak için elini uzattığında tost geri çekildi. Başka bir tabakta fasulye yemeği verildi ve kaşıkla bir fasulye alınarak şöyle denildi: “Bunu ye, sonra tostu ye.” Ahmet yememek için iki üç dakika diretti ve “Tost ver” diyerek ağladı; fakat fasulyeyi yemeden tostun verilmeyeceğini anlayınca fasulyeyi yedi. İlk hafta sadece bir fasulye yedirildi, sonraki haftalarda fasulye sayısı giderek artırıldı. Onuncu hafta taneli yemekleri de yemeye başladı.
    Bazı çocuklar da yemeği çok geç yer veya yemekten çok yemekle oynamayı tercih eder. Buna benzer problemler normal çocuklarda da çok sık görülür ve yaşın ilerlemesiyle azalmaktadır.

    KAYNAK: Çetin ÖZBEY, Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi, İnkılap Kitapevi, İstanbul, 2005.
  6. 26.Ağustos.2010, 23:40
    #3
    Yemeyle İlgili Problemler Bu konudaki problemler, çocuklarda farklı biçimlerde ortaya çıkmaktadır. Normal çocuklarda bile yemek yemeyle ilgili problemler yaşanırken, otistik çocuklarda bu problemlerin var olması gayet normaldir.
    En belirgin yeme problemlerinden biri, çocuğun sadece belli yiyecekleri yemesi, ikincisi ise, katı ve taneli yiyecekleri yiyememesidir. Kimi çocuk, belli bir yaşa kadar yalnızca bir iki çeşit yemek yer ve o yemekler dışında asla başka bir şey yemez. Kimi çocuk ise sadece sıvı yemekleri yer, kesinlikle taneli ve katı yiyecekleri yiyemez.
    Çok seçici olan çocukların aksine, bulduğu her şeyi yiyen çocuklar da vardır. Özellikle ağır düzeydeki çocuklar, yerde, çöpte ve başkasının elinde gördüğü her türlü yiyeceği alıp yer. Bazıları ise yenilmeyen türdeki nesneleri yer. Çocuk, eline geçen her türlü nesneyi önce ağzına götürür; eğer yiyebileceği yumuşaklıkta ise yer. Örneğin, kendi kakası, boya, çamaşır suyu, deterjan, yapıştırıcı, silgi... Böyle çocukların olduğu ortamlar çok dikkatli düzenlenmelidir. Çocuğun yiyebileceği zararlı nesneler çocuğun ulaşamayacağı (kilitli) yerlerde muhafaza edilmelidir.
    Kimi çocuk, ilerlemiş yaşına rağmen sıvı içecekleri sadece biberondan içer. Bu çocukları bu davranışından vazgeçirmek için biberon aşamalı olarak kaldırılmalıdır. Öncelikle biberon emziği her gün aşamalı olarak genişletilmeli, sonra biberon, bebekler için yapılmış dar ağızlı su bardağıyla değiştirilmelidir. Daha sonra normal bardak kullanıncaya kadar, bir önceki bardak daha geniş ağızlı bir bardakla değiştirilmelidir.
    Yalnızca belli yiyecekleri tüketen çocuklar, gerekli vitamin ve mineralleri alamamaktadır. Bu sorunla baş edebilmek için iki yöntem denenir. Birincisi, çocuğun yiyemediği yiyecekler azar azar diğer yediği yiyeceğin arasına katılır ve diğer yiyecekleri yiyinceye kadar bu uygulamaya devam edilir. Örneğin, Ali kakaolu kek dışında diğer kekleri yemezdi. Kek yapılırken çok az bir kısmı kakaosuz yapıldı. Kek kesilirken küçük bir parça çocuğa verilirdi. Kakaolu olmayan kısım, kakaolu kısmın arasında kalırdı. İlk birkaç denemede Ali, kakaosuz kısmı ayırıp atardı; fakat sonra kakaosuz kısmı da yemeye başlayınca, kekin kakaosuz kısmı artırıldı ve beş haftalık bir uygulamadan sonra kakaosuz keki de yemeye başladı. İkinci yöntem ise, çocuğun yiyemediği yiyecekten az bir miktar alınır ve çocuğun çok sevdiği yiyecekten önce yemesi için çocuğa verilir; bunu yemeden sevdiği yiyeceğin verilmeyeceği söylenir. Çocuk yedikten sonra sevdiği yiyecek verilir. Yiyemediği yiyeceğin miktarı giderek artırılır. Örneğin, Ahmet kurufasulye, nohut, pilav gibi taneli yiyeceklerin olduğu yemekleri yemezdi. En çok peynirli tost yemeyi severdi. İlk hafta önce peynirli tost gösterildi, Ahmet almak için elini uzattığında tost geri çekildi. Başka bir tabakta fasulye yemeği verildi ve kaşıkla bir fasulye alınarak şöyle denildi: “Bunu ye, sonra tostu ye.” Ahmet yememek için iki üç dakika diretti ve “Tost ver” diyerek ağladı; fakat fasulyeyi yemeden tostun verilmeyeceğini anlayınca fasulyeyi yedi. İlk hafta sadece bir fasulye yedirildi, sonraki haftalarda fasulye sayısı giderek artırıldı. Onuncu hafta taneli yemekleri de yemeye başladı.
    Bazı çocuklar da yemeği çok geç yer veya yemekten çok yemekle oynamayı tercih eder. Buna benzer problemler normal çocuklarda da çok sık görülür ve yaşın ilerlemesiyle azalmaktadır.

    KAYNAK: Çetin ÖZBEY, Otizm ve Otistik Çocukların Eğitimi, İnkılap Kitapevi, İstanbul, 2005.

Benzer Konular

  1. EKPSS İle İlgili Merak Edilenler !
    Konu Sahibi Nur Kılıç Forum EKPSS Haberleri - Atamalar - Gündem
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 17.Ekim.2015, 17:55
  2. Gören Göz Projesi Cihazlarında Problemler Var
    Konu Sahibi Zümrüdü Anka Forum Görme Engelliler
    Cevap: 2
    Son Mesaj : 14.Haziran.2014, 16:01
  3. ÖMSS İle İlgili Tüm Merak Edilenler
    Konu Sahibi Zümrüdü Anka Forum EKPSS Haberleri - Atamalar - Gündem
    Cevap: 2
    Son Mesaj : 20.Şubat.2012, 08:37
  4. Otizm,otizm nasıl anlaşılır?
    Konu Sahibi Defnex Forum Otizm ve Zihinsel Engellilik
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 19.Ocak.2011, 14:34
  5. Otizmde oral motor problemler
    Konu Sahibi Jarnana Forum Otizm ve Zihinsel Engellilik
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 30.Ağustos.2010, 07:27

Bu Konu için Etiketler