Reklam alanı-1
Dikkat: Forum bütün Üyelere Kapatılmıştır!
Sadece Yöneticiler Forumu görebilirler.

Otistik Çocuklarla Evde Uygulanabilecek Aktiviteler

Otistik çocuğunuz ile oyun oynarken ilk aşamada çocuk kendi kendine oynarken amaçlı bir oyun ortaya çıkarmasını öğretmek gerekir. Otistik Çocuklarla Evde Uygulanabilecek Aktiviteler HAMBURGER OYUNU Battaniye veya mat içinde çocuğu yatırın, döndürerek rulo yapın, ve siz üstüne baharat koyarmış gibi yapıp, hamburgerin üstünü ovalayın. Her baharat çeşidine farklı bir dokunum yaparsanız, uyarıyı daha ismi söylendiğinde tanır ve hazırlıklı olur veya öğrendikten sonra siz ona sorup, bulmasını

Konuyu değerlendir: Otistik Çocuklarla Evde Uygulanabilecek Aktiviteler

5 üzerinden | Toplam: 0 kişi oyladı ve 1326 kez incelendi.

  1. Üyelik tarihi
    Temmuz.2010
    Nereden
    istanbul
    Mesajlar
    646

    Otistik Çocuklarla Evde Uygulanabilecek Aktiviteler

    Otistik çocuğunuz ile oyun oynarken ilk aşamada çocuk kendi kendine oynarken amaçlı bir oyun ortaya çıkarmasını öğretmek gerekir.
    Otistik Çocuklarla Evde Uygulanabilecek Aktiviteler
    HAMBURGER OYUNU
    Battaniye veya mat içinde çocuğu yatırın, döndürerek rulo yapın, ve siz üstüne baharat koyarmış gibi yapıp, hamburgerin üstünü ovalayın. Her baharat çeşidine farklı bir dokunum yaparsanız, uyarıyı daha ismi söylendiğinde tanır ve hazırlıklı olur veya öğrendikten sonra siz ona sorup, bulmasını sağlayabilirsiniz. Mat veya battaniye kalın gelecek olursa alıştığı bir örtü ile de deneyebilirsiniz.

    YERDE YÜZME OYUNU
    Yere üst üste birkaç mat sererek bir yüzme havuzu oluşturun. Çocuğunuz havuza atlayarak, karnının üstünde sürünerek öbür uca dek yüzmeli. Çıktığında çıplak ayak ve elleri havlu ile kurulanmalı. Değişik yüzme stilleri de bu aktiviteye ilave edilebilir. (Mat yerine halı veya battaniye de koyabilirsiniz.) Yüzmeye gitse de bu aktiviteden alacağı çok farklı uyaranlar var.

    HALIDA EMEKLEME OYUNU
    Emekleme, yuvarlanma, komando sürünmesi, kalçaların üzerinde ilerleme gibi aktiviteler bir rampa üzerinde veya mat- yastık benzeri materyallerle oluşturulan bir tepe üzerinde "lideri takip et" tarzında bir dramatizasyonla uygulanabilir. Ayrıca fok, yılan veya yerde yuvarlanan bir köpek olabilir.
    HALIDA SÜRÜKLEME OYUNU
    Yere alçaklı-yüksekli matlar, halılarla bir alan oluşturun. Çocuk sırt üstü veya yüzükoyun pozisyonda biri tarafından sürüklensin. Farklı yönlerde deneyin. Bir mat üzerinde inip-çıkma şeklindeki bu oyunu, kontrollü olarak arkadaşları ile birlikte birbirlerini çekmesi sağlanabilir. Hem çeken hem çekilen çocuk için faydalı bir aktivitedir.
    TOP YUVARLAMAK
    Çocuğunuz, yüzükoyun veya sırt üstü yatarken vücudunun üzerinde biraz basınçla top yuvarlayın. Eğer çok kaçınırsa, ısrarcı olmayın. Top dışında etrafta kullandığınız pek çok materyali bu eylem için kullanabilirsiniz.
    NOKTAYI BULMA OYUNU
    Çocuğunuzun vücudunun muhtelif yerlerine yumuşak tebeşirle işaret koyun. Çocuğun bu noktaları dokunarak, ovarak, silkeleyerek veya bir bez, havlu ile temizlemesini sağlayın.

    DAĞA TIRMANMAK
    Bir çeşit dağ süsü verilmiş bir tepeye karnının üzerinde sürünerek, sadece elleriyle kendisini itmesini sağlayın. Tepeye tırmanıştan sonra yuvarlanma veya kayma ödül olarak verilebilir.
    EL ARABASI
    Çocuğunuz elleri üzerinde yürürken siz veya daha güçlü bir çocuk tarafından bacaklarından tutulur (bir ip veya yol üzerinde de olabilir) ileriye gitmesi sağlanır. Oyunun varyasyonları arttırılabilir. Rampalar, merdivenlerde uygulanabilir. Bunu çok dikkatlice çok zorlamadan uygulayalım.

    RESİM TAHTASI
    Tahta üzerinde her iki elle çizim yapma veya her iki elle aynı/farklı hareketlerle temizleme işlevleri yapılabilir. Traş köpüğü veya yoğun bir kremle aynada ya da farklı bir yüzeyde aynı aktivite uygulanabilir. Ağzına götürme riski nedeniyle krem şanti de uygulanabilir.
    DUVAR İTME
    Her iki elle çocuğun duvarı itmesi ve itebileceği ağırlıkta bir nesneyi yer değiştirmesi sağlanabilir. Arkasından destek oluşturabilirsiniz. Omuzların ve kolların eşit itmelerine dikkat ediniz.

    EVDE UYGULAMALARA ÖRNEKLER
    - Yuvarlanmak,takla atmak, atlamak, koşmak, hoplamak.
    - Bir çok baş ve vücut hareketiyle dans etmek.
    - Baş üzerinde bir nesneyi tutarken yuvarlanmak.
    - Sırt üstü yatıp,dizleri göğüs üzerinde kavrayıp sallanmak.
    - Oyun alanı eşyalarını hareket ettirmek, oturmak ve dönmek, trambolinde zıplamak.
    - Bir duvarı (ya da bir yetişkini) ellerle, bir diğerini ayaklarla itmek.
    - Çocuk sırt üstü uzanmış ve kolları vücuda dik iken kollar, sizi geri itene dek itmek.
    - Halat çekme, emekleme, dirsekler üzerinde sürünme, diz üzerinde yürüme (öne,yana,ortaya)
    - Plastik bir bisiklete binerek itmek
    - Hayvan yürüyüşleri;
    Ayı : Açık bacaklar açık kollara dayanarak
    Yengeç : Kalça yere değmeden el ve ayaklar üzerinde.
    Ördek : Ayak bileklerini ellerle tutarak.
    Sakat Köpek : İki ayakla aynı anda kısa süreli sıçrayışlar.
    Yılan : Karın üzerinde, el ve ayağın yardımı olmadan.
    Solucan : Sırt üstü, bacakları yukarı itip sonra vücudu çekerek.
    Mors : Karın üzerinde, açık kollarla.
    - El arabası yürüyüşü
    - Dikey bir kara tahtada uzun bir çizim yapmak.
    - Sabit olmayan yüzeylerde hareket etmek (şişirilmiş deniz yatağı gibi) gelişimsel pozisyonları sürdürmek. (emekleme, diz üstü, sırt üstü, yüz üstü)
    - Tırmanış aktiviteleri
    - Engelli bir plan izleme.
    - Engelli plan sırasında kaykay sürmek.
    - Çocuğun aktiviteler oluşturmasına izin vermek ve çevre düzenlemesine yardım etmesini sağlamak.
    - Çocuğun sakız ya da şeker çiğnemesine / emmesine izin verilmelidir.
    - Çocuğun gerçekleştirmesi için bir görev sırası hazırlamak, bir görevle başlayıp, üzerine yapılandırmak.
    - Çeşitli inşa oyuncakları ve inşa blokları ile oynamak.
    - Çocuğun sınıf içinde uygunsa veya evde uyarılmışlık seviyesi düşene dek oturma ve dönmesine imkan sağlanmalıdır.
    - Sallanan bir düzlemde sallanma.
    - Çocuğun bir hoplama topu üzerinde hoplaması.
    - Bir mat üzerinde, farklı pozisyonlarda yuvarlanma
    - Oyun alanında çocuğu sallama ve çocuğun kendini durdurmasına izin verme.
    - Oyun alanında ya da spor salonunda kaba motor aktiviteler yapma. (koşma, çok hızlı koşma, zıplama)
    - Gün içinde çocuğa ağır kitaplar ve objeler taşıtın.
    - Çocuğun, ellerini sıranın altına koyup, yukarı doğru itişler yapmasını sağlayın.
    Çocuğunuz ile oyun oynarken ilk aşamada çocuk kendi kendine oynarken amaçlı bir oyun ortaya çıkarmasını öğretmek gerekir.
    İkinci aşamada , oyuna başka birisini de katmasını öğretmemiz gerekir.
    mesela , yakalamaca , ceee oyunları gibi v.s.
    Daha sonra ´´Sıra Kimde´´ oyunları gibi , basit oyunlarla , çocuğun farkına bile varmadan , beraberce oynanan oyunlara teşvik etmek gibi....
    Mesela, çocuğun kolunu veya bacağını kaşıyın, sonra Sıra sende diyerek onun sizin kolunuzu kaşımasını teşvik edin ( gerekirse çocuğun elini tutup kolunuzu kaşımasını öğretmek amacıyla yardımcı olun ),ve yine Sıra bende diyerek siz onun kolunu kaşıyın , bu arada size kısa bakışlar atacaktır , ve sizde onun bakisini yakalamaya calisin.bu oyun çeşitlilik kazanması açısından , kaşıma-ufalama , gıdıklama seklinde genişletilebilir.

    Bu basit oyunla çocuğunuzun bir sürü duyularını harekete geçirmiş oluyorsunuz ,sıra beklemek, tende değişik algılamalar , göz kontağı ve beraber oynanan bir oyun seklinde vb.
    Göz kontağı kurmak için;
    · İstediği nesneleri vermeden önce nesneyi göz hizanıza tutup size bakmasını sağlayıp sonra verin. Bu arada vereyim mi diye sorup kısa bir süre beklerseniz ona cevap vermesi gerektiğini, hafifçe 'ver' diyerek de ne cevap vermesi gerektiğini öğretmiş olursunuz. Bu 'ver'i üçüncü bir kişinin söyleyerek model olması daha da iyi olur.
    · Baloncuk yapmak göz kontağı kurmada genellikle işe yarar. Burada da aynı şekilde 'üfleyeyim mi?'' Üfle' kalıbını çalışabilirsiniz.

    Alıcı dili desteklemek için;
    · Yönergenizi kısa net sözcüklerle verin. (al, ver, gel, bak, otur) bu ,daha rahat anlamasını, daha çabuk taklit etmesini sağlayacaktır. Yönergenizi anlamazsa fiziksel yardımla yaptırın.
    · Çevresinde gördüğü her şeyin adını söyleyin. Ama 2bak oğlum bu top 'şeklinde uzun cümlelerle değil, 'bu top' şeklinde kısaca.
    · Aile albümü, resimli kitaplar, market broşürlerine birlikte bakın. Her seferinde parmağınızla gösterip' bak dede'' bak kek 'diyerek bakmasını sağlayın. Ondan da göstermesini isteyin.
    · Çocuğun ilgi alanlarını izleyin. Herkes ilgilendiği şey hakkında konuşmak ister. Arabalara ilgi gösteriyorsa hedef sözcüklerini ve etkinliklerini arabalarla ilgi konulardan seçin.
    · Aynı eylemler için hep aynı sözcükleri tekrar tekrar kullanın. Sütünü içerken; iç, giydirirken giy, tuvaleti veya yemeği bittikçe 'bitti'top atması için;'at'beklemesi için her seferinde;'bekle' gibi.
    Çocuk ne kadar çok duyarsa taklit etmesi o kadar mümkün.

    · Konuşma organları ile egzersiz. Özellikle üfleme; flüt, mum, kağıt parçaları, pipon topu, tüy vs. pipetle içme çalışmalısınız. Çocuklar nefeslerini ve konuşma organlarını koordine etmekte güçlük çekiyorlar.
    · Hayvan sesleri taklit etme çalışabilirsiniz. Daha geniş tutarsak, duymaktan hoşlandığı sesleri yakalamaya çalışın. Şarkı nakaratı olabilir, şşşt sesi veya çuf çuf,düdüüüt gibi ,deneyerek bulabilirisiniz.
    · Oyun oynamayı öğretmelisiniz. Bunun için belki önce siz öğrenmelisiniz. Birkaç öneri; şişeye boncuk atma, kağıdı karalama veya resim, saklambaç, sepete top atma, fış fış kayıkçı,oyuncak arabaya çeşitli nesneler koyarak sürme,bebek sallama,yedirme,kutu kutu pense vb. sizinle oyun ve etkinlikleri paylaşması çok önemli.

    Ayrıca salıncağı çok kullanmanızı, takla atmayı,tek ayak üzerinde zıplamayı, emeklemeyi, iki eli üzerinde yürüme (siz ayaklarını tutuyor olacaksınız) çalışmalar önerilmektedir.
    Kaynaklar
    Kaynakça: Otistik Çocuklar Derneği. www.oder.org
  2. 25.Ağustos.2010, 08:30
    #1
    Otistik çocuğunuz ile oyun oynarken ilk aşamada çocuk kendi kendine oynarken amaçlı bir oyun ortaya çıkarmasını öğretmek gerekir.
    Otistik Çocuklarla Evde Uygulanabilecek Aktiviteler
    HAMBURGER OYUNU
    Battaniye veya mat içinde çocuğu yatırın, döndürerek rulo yapın, ve siz üstüne baharat koyarmış gibi yapıp, hamburgerin üstünü ovalayın. Her baharat çeşidine farklı bir dokunum yaparsanız, uyarıyı daha ismi söylendiğinde tanır ve hazırlıklı olur veya öğrendikten sonra siz ona sorup, bulmasını sağlayabilirsiniz. Mat veya battaniye kalın gelecek olursa alıştığı bir örtü ile de deneyebilirsiniz.

    YERDE YÜZME OYUNU
    Yere üst üste birkaç mat sererek bir yüzme havuzu oluşturun. Çocuğunuz havuza atlayarak, karnının üstünde sürünerek öbür uca dek yüzmeli. Çıktığında çıplak ayak ve elleri havlu ile kurulanmalı. Değişik yüzme stilleri de bu aktiviteye ilave edilebilir. (Mat yerine halı veya battaniye de koyabilirsiniz.) Yüzmeye gitse de bu aktiviteden alacağı çok farklı uyaranlar var.

    HALIDA EMEKLEME OYUNU
    Emekleme, yuvarlanma, komando sürünmesi, kalçaların üzerinde ilerleme gibi aktiviteler bir rampa üzerinde veya mat- yastık benzeri materyallerle oluşturulan bir tepe üzerinde "lideri takip et" tarzında bir dramatizasyonla uygulanabilir. Ayrıca fok, yılan veya yerde yuvarlanan bir köpek olabilir.
    HALIDA SÜRÜKLEME OYUNU
    Yere alçaklı-yüksekli matlar, halılarla bir alan oluşturun. Çocuk sırt üstü veya yüzükoyun pozisyonda biri tarafından sürüklensin. Farklı yönlerde deneyin. Bir mat üzerinde inip-çıkma şeklindeki bu oyunu, kontrollü olarak arkadaşları ile birlikte birbirlerini çekmesi sağlanabilir. Hem çeken hem çekilen çocuk için faydalı bir aktivitedir.
    TOP YUVARLAMAK
    Çocuğunuz, yüzükoyun veya sırt üstü yatarken vücudunun üzerinde biraz basınçla top yuvarlayın. Eğer çok kaçınırsa, ısrarcı olmayın. Top dışında etrafta kullandığınız pek çok materyali bu eylem için kullanabilirsiniz.
    NOKTAYI BULMA OYUNU
    Çocuğunuzun vücudunun muhtelif yerlerine yumuşak tebeşirle işaret koyun. Çocuğun bu noktaları dokunarak, ovarak, silkeleyerek veya bir bez, havlu ile temizlemesini sağlayın.

    DAĞA TIRMANMAK
    Bir çeşit dağ süsü verilmiş bir tepeye karnının üzerinde sürünerek, sadece elleriyle kendisini itmesini sağlayın. Tepeye tırmanıştan sonra yuvarlanma veya kayma ödül olarak verilebilir.
    EL ARABASI
    Çocuğunuz elleri üzerinde yürürken siz veya daha güçlü bir çocuk tarafından bacaklarından tutulur (bir ip veya yol üzerinde de olabilir) ileriye gitmesi sağlanır. Oyunun varyasyonları arttırılabilir. Rampalar, merdivenlerde uygulanabilir. Bunu çok dikkatlice çok zorlamadan uygulayalım.

    RESİM TAHTASI
    Tahta üzerinde her iki elle çizim yapma veya her iki elle aynı/farklı hareketlerle temizleme işlevleri yapılabilir. Traş köpüğü veya yoğun bir kremle aynada ya da farklı bir yüzeyde aynı aktivite uygulanabilir. Ağzına götürme riski nedeniyle krem şanti de uygulanabilir.
    DUVAR İTME
    Her iki elle çocuğun duvarı itmesi ve itebileceği ağırlıkta bir nesneyi yer değiştirmesi sağlanabilir. Arkasından destek oluşturabilirsiniz. Omuzların ve kolların eşit itmelerine dikkat ediniz.

    EVDE UYGULAMALARA ÖRNEKLER
    - Yuvarlanmak,takla atmak, atlamak, koşmak, hoplamak.
    - Bir çok baş ve vücut hareketiyle dans etmek.
    - Baş üzerinde bir nesneyi tutarken yuvarlanmak.
    - Sırt üstü yatıp,dizleri göğüs üzerinde kavrayıp sallanmak.
    - Oyun alanı eşyalarını hareket ettirmek, oturmak ve dönmek, trambolinde zıplamak.
    - Bir duvarı (ya da bir yetişkini) ellerle, bir diğerini ayaklarla itmek.
    - Çocuk sırt üstü uzanmış ve kolları vücuda dik iken kollar, sizi geri itene dek itmek.
    - Halat çekme, emekleme, dirsekler üzerinde sürünme, diz üzerinde yürüme (öne,yana,ortaya)
    - Plastik bir bisiklete binerek itmek
    - Hayvan yürüyüşleri;
    Ayı : Açık bacaklar açık kollara dayanarak
    Yengeç : Kalça yere değmeden el ve ayaklar üzerinde.
    Ördek : Ayak bileklerini ellerle tutarak.
    Sakat Köpek : İki ayakla aynı anda kısa süreli sıçrayışlar.
    Yılan : Karın üzerinde, el ve ayağın yardımı olmadan.
    Solucan : Sırt üstü, bacakları yukarı itip sonra vücudu çekerek.
    Mors : Karın üzerinde, açık kollarla.
    - El arabası yürüyüşü
    - Dikey bir kara tahtada uzun bir çizim yapmak.
    - Sabit olmayan yüzeylerde hareket etmek (şişirilmiş deniz yatağı gibi) gelişimsel pozisyonları sürdürmek. (emekleme, diz üstü, sırt üstü, yüz üstü)
    - Tırmanış aktiviteleri
    - Engelli bir plan izleme.
    - Engelli plan sırasında kaykay sürmek.
    - Çocuğun aktiviteler oluşturmasına izin vermek ve çevre düzenlemesine yardım etmesini sağlamak.
    - Çocuğun sakız ya da şeker çiğnemesine / emmesine izin verilmelidir.
    - Çocuğun gerçekleştirmesi için bir görev sırası hazırlamak, bir görevle başlayıp, üzerine yapılandırmak.
    - Çeşitli inşa oyuncakları ve inşa blokları ile oynamak.
    - Çocuğun sınıf içinde uygunsa veya evde uyarılmışlık seviyesi düşene dek oturma ve dönmesine imkan sağlanmalıdır.
    - Sallanan bir düzlemde sallanma.
    - Çocuğun bir hoplama topu üzerinde hoplaması.
    - Bir mat üzerinde, farklı pozisyonlarda yuvarlanma
    - Oyun alanında çocuğu sallama ve çocuğun kendini durdurmasına izin verme.
    - Oyun alanında ya da spor salonunda kaba motor aktiviteler yapma. (koşma, çok hızlı koşma, zıplama)
    - Gün içinde çocuğa ağır kitaplar ve objeler taşıtın.
    - Çocuğun, ellerini sıranın altına koyup, yukarı doğru itişler yapmasını sağlayın.
    Çocuğunuz ile oyun oynarken ilk aşamada çocuk kendi kendine oynarken amaçlı bir oyun ortaya çıkarmasını öğretmek gerekir.
    İkinci aşamada , oyuna başka birisini de katmasını öğretmemiz gerekir.
    mesela , yakalamaca , ceee oyunları gibi v.s.
    Daha sonra ´´Sıra Kimde´´ oyunları gibi , basit oyunlarla , çocuğun farkına bile varmadan , beraberce oynanan oyunlara teşvik etmek gibi....
    Mesela, çocuğun kolunu veya bacağını kaşıyın, sonra Sıra sende diyerek onun sizin kolunuzu kaşımasını teşvik edin ( gerekirse çocuğun elini tutup kolunuzu kaşımasını öğretmek amacıyla yardımcı olun ),ve yine Sıra bende diyerek siz onun kolunu kaşıyın , bu arada size kısa bakışlar atacaktır , ve sizde onun bakisini yakalamaya calisin.bu oyun çeşitlilik kazanması açısından , kaşıma-ufalama , gıdıklama seklinde genişletilebilir.

    Bu basit oyunla çocuğunuzun bir sürü duyularını harekete geçirmiş oluyorsunuz ,sıra beklemek, tende değişik algılamalar , göz kontağı ve beraber oynanan bir oyun seklinde vb.
    Göz kontağı kurmak için;
    · İstediği nesneleri vermeden önce nesneyi göz hizanıza tutup size bakmasını sağlayıp sonra verin. Bu arada vereyim mi diye sorup kısa bir süre beklerseniz ona cevap vermesi gerektiğini, hafifçe 'ver' diyerek de ne cevap vermesi gerektiğini öğretmiş olursunuz. Bu 'ver'i üçüncü bir kişinin söyleyerek model olması daha da iyi olur.
    · Baloncuk yapmak göz kontağı kurmada genellikle işe yarar. Burada da aynı şekilde 'üfleyeyim mi?'' Üfle' kalıbını çalışabilirsiniz.

    Alıcı dili desteklemek için;
    · Yönergenizi kısa net sözcüklerle verin. (al, ver, gel, bak, otur) bu ,daha rahat anlamasını, daha çabuk taklit etmesini sağlayacaktır. Yönergenizi anlamazsa fiziksel yardımla yaptırın.
    · Çevresinde gördüğü her şeyin adını söyleyin. Ama 2bak oğlum bu top 'şeklinde uzun cümlelerle değil, 'bu top' şeklinde kısaca.
    · Aile albümü, resimli kitaplar, market broşürlerine birlikte bakın. Her seferinde parmağınızla gösterip' bak dede'' bak kek 'diyerek bakmasını sağlayın. Ondan da göstermesini isteyin.
    · Çocuğun ilgi alanlarını izleyin. Herkes ilgilendiği şey hakkında konuşmak ister. Arabalara ilgi gösteriyorsa hedef sözcüklerini ve etkinliklerini arabalarla ilgi konulardan seçin.
    · Aynı eylemler için hep aynı sözcükleri tekrar tekrar kullanın. Sütünü içerken; iç, giydirirken giy, tuvaleti veya yemeği bittikçe 'bitti'top atması için;'at'beklemesi için her seferinde;'bekle' gibi.
    Çocuk ne kadar çok duyarsa taklit etmesi o kadar mümkün.

    · Konuşma organları ile egzersiz. Özellikle üfleme; flüt, mum, kağıt parçaları, pipon topu, tüy vs. pipetle içme çalışmalısınız. Çocuklar nefeslerini ve konuşma organlarını koordine etmekte güçlük çekiyorlar.
    · Hayvan sesleri taklit etme çalışabilirsiniz. Daha geniş tutarsak, duymaktan hoşlandığı sesleri yakalamaya çalışın. Şarkı nakaratı olabilir, şşşt sesi veya çuf çuf,düdüüüt gibi ,deneyerek bulabilirisiniz.
    · Oyun oynamayı öğretmelisiniz. Bunun için belki önce siz öğrenmelisiniz. Birkaç öneri; şişeye boncuk atma, kağıdı karalama veya resim, saklambaç, sepete top atma, fış fış kayıkçı,oyuncak arabaya çeşitli nesneler koyarak sürme,bebek sallama,yedirme,kutu kutu pense vb. sizinle oyun ve etkinlikleri paylaşması çok önemli.

    Ayrıca salıncağı çok kullanmanızı, takla atmayı,tek ayak üzerinde zıplamayı, emeklemeyi, iki eli üzerinde yürüme (siz ayaklarını tutuyor olacaksınız) çalışmalar önerilmektedir.
    Kaynaklar
    Kaynakça: Otistik Çocuklar Derneği. www.oder.org
    Twitter Facebook Google+
  3. Üyelik tarihi
    Temmuz.2010
    Nereden
    istanbul
    Mesajlar
    646
    A. Konuşma Durumu İle İlgili Çalışmalar:

    1- Konuşmalarda işarete yer vermeyiniz.
    2- Çocuğunuzun uydurduğu sözcükleri kullanmayın. Doğrusunu öğretmeye çalışın.
    3- Çocuğunuzun yakınındaki ve en çok kullanılan eşyaların adını doğru söylemesini öğretin.
    4- Sözcüklerin söylenişindeki hataları, çocuğu telaşa düşürmeden ve tedirgin etmeden düzeltmeye çalışın. Sözcükleri düzgün söylemeye başlayınca onu sözle ödüllendirin "aferin" gibi.
    5- Tren, otomobil, hayvan vs. sesleri tanıtın.
    6- Sevdiği veya sevebileceği öykü ve masalları onun anlayacağı dille anlatıp, onun dil gelişimine yardımcı olun.
    7- Konuşmaları anladığı zamanlar ona cesaret verip, onu sözle ödüllendirin.
    8- Konuşma taklit yoluyla öğrenildiği için onunla düzgün konuşun.
    9- Konuşmanın kazandırılmasında en çok gereken ve kullanılan sözcük ve konuşma kalıplarının kullanılmasına dikkat edin, ve bunları kullanması için ortam hazırlayın.

    B. Sayı Kavramını Geliştirme Çalışmaları :

    1- Öncelikle söylenileni anlama ve yapma gibi alışkanlıklar kazandırılmalıdır. Örneğin : Kalemi bana ver , paltomu al gibi
    2- Daha sonraki çalışmaları da "Bu kadar ver"emri ile ileri bir aşamaya geçin. Çocuğunuz gösterilen miktarda eşyayı örneğin (kalemi) seçebilir ve isteneni yapabilme durumuna gelebilmelidir.
    3- Bu çalışmalar 1 (bir) sayı kavramının kazandırılması ile başlamalı, bu kazandırıldıktan sonra 2(iki)ye geçilmelidir.
    4- Sayı ile birlikte renk kavramının verilmesi, çocuğun aynı zamanda renkleri de ayırtedebilmesine yardımcı olur "iki tane kırmızı düğme ver" diyerek sayı kavramı çalışmalarında da renklerden yararlanabilirsiniz.
    5- Ara sıra rakamla 1 (bir) üzerinde çalışmanın arkasından, 2 (iki) tane isteyerek dikkatinin gelişmesini sağlayın.
    6- 2 (iki) yi kavradıktan sonra bir yere bir veya iki tane nesne koyarak bu kadar ver sözü ile hareket ve sayı kavramlarını geliştirme çalışmalarını sürdürün.

    C. Renk Kavramını Geliştirme Çalışmaları


    1- İlk olarak doğrudan doğruya kırmızı renk kavramını verin.
    2- Çeşitli kırmızı renkteki eşyaları göstererek kırmızı kavramını tekrar edin.
    3- Kırmızı kalemi ver; kırmızı düğmeyi al gibi emirlerle karışık renklerin arasından kırmızı olanı seçmesini öğretin.
    4- Doğrudan doğruya mavi renk kavramını verin. Kırmızı renkte izlenen yolu takip edin.
    5- Her iki rengi de öğrendiğinde, mavi kalemi masaya koykırmızı düğmeyi bana ver gibi emirlerle mavi ve kırmızıyı beraber çalıştırmaya başlayın.
    6- Kırmızı ve mavi kağıtlarla kesip yapıştırma ve el-işi alıştırmaları yaptırın; kırmızı ve mavi kalemlerle boyatın, çeşitli yaşantılarla kırmızı ve mavi renklere dikkatini yöneltin.
    7- Çeşitli nesnelerden (kalem,düğme,iplik gibi) aynı renk olanlarını eşlemesini isteyin.



    D. Resimler Üzerinde Konuşma Çalışmaları

    1- Renkli resimler üzerinde bu resimde neler var? diyerek çocuğu gördüklerini söylemeye teşvik edin.
    2- Resim üzerindeki eşya, hayvan vs göstererek adlandırmasını isteyin.
    3- Zamanla eşya, hayvan vs.nin ayrıntılarına girin.
    4- Resimler üzerinde ne var ? sorusu ile serbest konuşmasına izin ve fırsat verin.
    5- Resimlerde sık sık rastlanan nesneleri çeşitli kartonlara yapıştırarak bir çalışma defteri oluşturun.
    6- Bu defter üzerinde konuşmaları sürdürün.

    E. Evdeki Eşyaların Tanıtılması Çalışmaları

    1- Eşyanın adı üzerinde durarak bilmediği veya öğrenmediği eşyaları aralıklı olarak sorun.
    2- Birden fazla eşyanın adını aynı anda öğretmekten kaçının.

    3- Öğrendiği eşya adları ile basit emirleri yerine getirmesini sağlayın. Örneğin Sandalyenin üzerine otur gibi.

    F. El Ve Beden Hareketleri Çalışmaları

    1- Ucu sivri olmayan küçük kağıt makası ile kesme işlemini çalıştırın, alıştırmalar yaptırın.
    2- Hamur veya çamur ile çalışın. Bir süre sonra hamur veya çamurun bir parçası ile iki eli (avuç içi) arasında yuvarlak yapmasını öğretin. Yapabileceği başka şekillerle çalışmasını sağlayın, kendi dilediği gibi şekiller yapmasına izin verin.
    3- Gazete kağıt parçalarından avuç içinde top yapmasını ve oynamasını sağlayın.
    4- Kağıt mendil vs şeyleri katlamasını öğretin.
    5- Delikli boncukları kullanarak onları ipe (ayakkabı bağı kullanılabilir) dizmesini isteyin. Zamanla (yani çocuğunuz boncukları ipe geçirmesini başardıktan sonra) sizin belli bir sırayla dizdiğiniz boncukları aynı sırayla onun da dizmesini isteyin.
    6- Kalemle önceleri gelişigüzel karalama, sonrada belirli şekilleri çizebilmesi için alıştırmalar yaptırın. Bu şekillerin şu sırayı izlemesine dikkat edin; daire, kare, üçgen.
    7- Çocuk kağıt kesmeyi öğrendikten sonra belirli şekilleri , resimleri kağıttan kesip çıkarmasını isteyin.
    8- Kesilen resimlerin veya şekillerin yapıştırılması çalıştırmaları yaptırın.

    G. Sosyal Gelişim Çalışmaları

    1- Çocuğu arkadaş edinebileceği yerlere götürün ve arkadaşlık kurup oynamasına yardımcı olun.
    2- Onu çarşı, pazar gibi toplu yerlere götürerek dış çevre ile ilişki kurmasını sağlayın.
    3- Çalışmalarınızda sabırlı, acelesiz, tekrardan bıkmadan, güleryüzlü, sevecen bir davranışı benimseyin. Ona güven verin, bazı etkinlikleri başaracağına inanın ve bunu ona da belli edin.

    4- Yapılacak çalışmaların günlük programlar düzenlenerek yapılması, çocuk yönünden oldukça yararlıdır. Günün her saatinde günlük yaşantılardan da yararlanın. Örneğin her sabah uyandıktan sonra çocuğa temizlik,yemek yeme vs. alışkanlıkları kazandırmada örneklerle çalışma olanağı verin.

    5- Evinizdeki düzeninize uygun olarak çocuğunuza ayıracağınız zamanlar onun, hemen olmasa da zamanla göstereceği gelişmeleri gördükçe boşa gitmediğini anlayacağınız zamanlardır. Sonuca ulaşmakta acele etmeyiniz, sabırlı olmak zorunda olduğunuzu düşünerek, çocuğu özellikle döverek cezalandırmak yoluna gitmeyiniz.
    Yukarıda birçok kez denildiği gibi güleryüz,sabır,sevecenlik,hoşgörü çocuğun olumlu yönde gelişmesini sağlayacak, zamanla bu gelişimlere tanık oldukça sizde mutlu olacaksınız


    Kaynakr.Tülay Arsu, ODER Mesaj Defteri Bölümünden Alıntı, www.oder.org
    özel eğitim ve zihin engelli çocuklar - Ana Sayfa
  4. 30.Ağustos.2010, 07:31
    #2
    A. Konuşma Durumu İle İlgili Çalışmalar:

    1- Konuşmalarda işarete yer vermeyiniz.
    2- Çocuğunuzun uydurduğu sözcükleri kullanmayın. Doğrusunu öğretmeye çalışın.
    3- Çocuğunuzun yakınındaki ve en çok kullanılan eşyaların adını doğru söylemesini öğretin.
    4- Sözcüklerin söylenişindeki hataları, çocuğu telaşa düşürmeden ve tedirgin etmeden düzeltmeye çalışın. Sözcükleri düzgün söylemeye başlayınca onu sözle ödüllendirin "aferin" gibi.
    5- Tren, otomobil, hayvan vs. sesleri tanıtın.
    6- Sevdiği veya sevebileceği öykü ve masalları onun anlayacağı dille anlatıp, onun dil gelişimine yardımcı olun.
    7- Konuşmaları anladığı zamanlar ona cesaret verip, onu sözle ödüllendirin.
    8- Konuşma taklit yoluyla öğrenildiği için onunla düzgün konuşun.
    9- Konuşmanın kazandırılmasında en çok gereken ve kullanılan sözcük ve konuşma kalıplarının kullanılmasına dikkat edin, ve bunları kullanması için ortam hazırlayın.

    B. Sayı Kavramını Geliştirme Çalışmaları :

    1- Öncelikle söylenileni anlama ve yapma gibi alışkanlıklar kazandırılmalıdır. Örneğin : Kalemi bana ver , paltomu al gibi
    2- Daha sonraki çalışmaları da "Bu kadar ver"emri ile ileri bir aşamaya geçin. Çocuğunuz gösterilen miktarda eşyayı örneğin (kalemi) seçebilir ve isteneni yapabilme durumuna gelebilmelidir.
    3- Bu çalışmalar 1 (bir) sayı kavramının kazandırılması ile başlamalı, bu kazandırıldıktan sonra 2(iki)ye geçilmelidir.
    4- Sayı ile birlikte renk kavramının verilmesi, çocuğun aynı zamanda renkleri de ayırtedebilmesine yardımcı olur "iki tane kırmızı düğme ver" diyerek sayı kavramı çalışmalarında da renklerden yararlanabilirsiniz.
    5- Ara sıra rakamla 1 (bir) üzerinde çalışmanın arkasından, 2 (iki) tane isteyerek dikkatinin gelişmesini sağlayın.
    6- 2 (iki) yi kavradıktan sonra bir yere bir veya iki tane nesne koyarak bu kadar ver sözü ile hareket ve sayı kavramlarını geliştirme çalışmalarını sürdürün.

    C. Renk Kavramını Geliştirme Çalışmaları


    1- İlk olarak doğrudan doğruya kırmızı renk kavramını verin.
    2- Çeşitli kırmızı renkteki eşyaları göstererek kırmızı kavramını tekrar edin.
    3- Kırmızı kalemi ver; kırmızı düğmeyi al gibi emirlerle karışık renklerin arasından kırmızı olanı seçmesini öğretin.
    4- Doğrudan doğruya mavi renk kavramını verin. Kırmızı renkte izlenen yolu takip edin.
    5- Her iki rengi de öğrendiğinde, mavi kalemi masaya koykırmızı düğmeyi bana ver gibi emirlerle mavi ve kırmızıyı beraber çalıştırmaya başlayın.
    6- Kırmızı ve mavi kağıtlarla kesip yapıştırma ve el-işi alıştırmaları yaptırın; kırmızı ve mavi kalemlerle boyatın, çeşitli yaşantılarla kırmızı ve mavi renklere dikkatini yöneltin.
    7- Çeşitli nesnelerden (kalem,düğme,iplik gibi) aynı renk olanlarını eşlemesini isteyin.



    D. Resimler Üzerinde Konuşma Çalışmaları

    1- Renkli resimler üzerinde bu resimde neler var? diyerek çocuğu gördüklerini söylemeye teşvik edin.
    2- Resim üzerindeki eşya, hayvan vs göstererek adlandırmasını isteyin.
    3- Zamanla eşya, hayvan vs.nin ayrıntılarına girin.
    4- Resimler üzerinde ne var ? sorusu ile serbest konuşmasına izin ve fırsat verin.
    5- Resimlerde sık sık rastlanan nesneleri çeşitli kartonlara yapıştırarak bir çalışma defteri oluşturun.
    6- Bu defter üzerinde konuşmaları sürdürün.

    E. Evdeki Eşyaların Tanıtılması Çalışmaları

    1- Eşyanın adı üzerinde durarak bilmediği veya öğrenmediği eşyaları aralıklı olarak sorun.
    2- Birden fazla eşyanın adını aynı anda öğretmekten kaçının.

    3- Öğrendiği eşya adları ile basit emirleri yerine getirmesini sağlayın. Örneğin Sandalyenin üzerine otur gibi.

    F. El Ve Beden Hareketleri Çalışmaları

    1- Ucu sivri olmayan küçük kağıt makası ile kesme işlemini çalıştırın, alıştırmalar yaptırın.
    2- Hamur veya çamur ile çalışın. Bir süre sonra hamur veya çamurun bir parçası ile iki eli (avuç içi) arasında yuvarlak yapmasını öğretin. Yapabileceği başka şekillerle çalışmasını sağlayın, kendi dilediği gibi şekiller yapmasına izin verin.
    3- Gazete kağıt parçalarından avuç içinde top yapmasını ve oynamasını sağlayın.
    4- Kağıt mendil vs şeyleri katlamasını öğretin.
    5- Delikli boncukları kullanarak onları ipe (ayakkabı bağı kullanılabilir) dizmesini isteyin. Zamanla (yani çocuğunuz boncukları ipe geçirmesini başardıktan sonra) sizin belli bir sırayla dizdiğiniz boncukları aynı sırayla onun da dizmesini isteyin.
    6- Kalemle önceleri gelişigüzel karalama, sonrada belirli şekilleri çizebilmesi için alıştırmalar yaptırın. Bu şekillerin şu sırayı izlemesine dikkat edin; daire, kare, üçgen.
    7- Çocuk kağıt kesmeyi öğrendikten sonra belirli şekilleri , resimleri kağıttan kesip çıkarmasını isteyin.
    8- Kesilen resimlerin veya şekillerin yapıştırılması çalıştırmaları yaptırın.

    G. Sosyal Gelişim Çalışmaları

    1- Çocuğu arkadaş edinebileceği yerlere götürün ve arkadaşlık kurup oynamasına yardımcı olun.
    2- Onu çarşı, pazar gibi toplu yerlere götürerek dış çevre ile ilişki kurmasını sağlayın.
    3- Çalışmalarınızda sabırlı, acelesiz, tekrardan bıkmadan, güleryüzlü, sevecen bir davranışı benimseyin. Ona güven verin, bazı etkinlikleri başaracağına inanın ve bunu ona da belli edin.

    4- Yapılacak çalışmaların günlük programlar düzenlenerek yapılması, çocuk yönünden oldukça yararlıdır. Günün her saatinde günlük yaşantılardan da yararlanın. Örneğin her sabah uyandıktan sonra çocuğa temizlik,yemek yeme vs. alışkanlıkları kazandırmada örneklerle çalışma olanağı verin.

    5- Evinizdeki düzeninize uygun olarak çocuğunuza ayıracağınız zamanlar onun, hemen olmasa da zamanla göstereceği gelişmeleri gördükçe boşa gitmediğini anlayacağınız zamanlardır. Sonuca ulaşmakta acele etmeyiniz, sabırlı olmak zorunda olduğunuzu düşünerek, çocuğu özellikle döverek cezalandırmak yoluna gitmeyiniz.
    Yukarıda birçok kez denildiği gibi güleryüz,sabır,sevecenlik,hoşgörü çocuğun olumlu yönde gelişmesini sağlayacak, zamanla bu gelişimlere tanık oldukça sizde mutlu olacaksınız


    Kaynakr.Tülay Arsu, ODER Mesaj Defteri Bölümünden Alıntı, www.oder.org
    özel eğitim ve zihin engelli çocuklar - Ana Sayfa

Benzer Konular

  1. Evde bakım maaşı alırken evde bulunma şartı var mı?
    Konu Sahibi Stoner3 Forum Evde Bakım Maaşı - Hizmeti
    Cevap: 1
    Son Mesaj : 11.Kasım.2014, 20:46
  2. Polis, Engelli Çocuklarla Uçurtma Uçurdu
    Konu Sahibi Zümrüdü Anka Forum Engelli Haberleri
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 11.Mayıs.2011, 19:57
  3. Evde bakım aylığında bakıcı özürlü ile aynı evde yaşaması gerekirmi?
    Konu Sahibi ENDER Forum Evde Bakım Maaşı - Hizmeti
    Cevap: 1
    Son Mesaj : 11.Mart.2011, 21:59
  4. Kardeşim %80 otistik.Evde bakım ücreti alabilirmiyiz?
    Konu Sahibi Veliaht Forum Evde Bakım Maaşı - Hizmeti
    Cevap: 1
    Son Mesaj : 30.Ocak.2011, 13:23
  5. Otistik çocuklara otistik kalmayın
    Konu Sahibi Jarnana Forum Otizm ve Zihinsel Engellilik
    Cevap: 1
    Son Mesaj : 28.Ağustos.2010, 21:21

Bu Konu için Etiketler