Reklam alanı-1
Dikkat: Forum bütün Üyelere Kapatılmıştır!
Sadece Yöneticiler Forumu görebilirler.

Serebral palsi (CP)

http://img.blogcu.com/uploads/beratelik_clip_image002.jpg Doğum öncesi, doğum sırasında yada doğum sonrası herhangi bir nedenle beynin hasar görmesi sonucu oluşan motor (ve bazı durumlarda mental) bozukluktur. SP adale sertliğinde bozukluk, anormal, postür( duruş bozukluğu ) ve bozuk hareket görünümüyle karşımıza çıkar. SP gelişimsel bir bozukluktur. Motor fonksiyonlarda bozukluğun yanında, duyu bozuklukları (sensorial disfonksiyon) gözde kayma, titreme (nistagmus) gibi bozukluklar

Konuyu değerlendir: Serebral palsi (CP)

5 üzerinden | Toplam: 0 kişi oyladı ve 6262 kez incelendi.

  1. Üyelik tarihi
    Haziran.2010
    Nereden
    İstanbul/Üsküdar
    Mesajlar
    1.568

    Serebral palsi (CP)

    Sponsorlu Bağlantılar




    Doğum öncesi, doğum sırasında yada doğum sonrası herhangi bir nedenle beynin hasar görmesi sonucu oluşan motor (ve bazı durumlarda mental) bozukluktur.

    SP adale sertliğinde bozukluk, anormal, postür( duruş bozukluğu ) ve bozuk hareket görünümüyle karşımıza çıkar. SP gelişimsel bir bozukluktur. Motor fonksiyonlarda bozukluğun yanında, duyu bozuklukları (sensorial disfonksiyon) gözde kayma, titreme (nistagmus) gibi bozukluklar zeka geriliği ( mental retardasyon ) davranış bozuklukları, öğrenme güçlükleri, dil-konuşma bozuklukları ve ağız diş problemleri de görülebilir.

    Beyinde motor bölgenin ( kol-bacakların tam kullanımı, yürüme, yemek yeme, merdiven çıkma gibi günlük yaşamı sürdürmeye yarayan hareket yeteneğini sağlayan beyin bölgesi) gelişimi 7-8 yaşlarında tamamlanır. Hamilelik döneminin başlangıcında 7-8 yaşlarına kadar beyinde oluşabilecek herhangi bir problem bu bölgenin fonksiyon bozukluğu olarak karşımıza çıkar. Ortaya çıkan tablo ise serebral paralizi olarak adlandırılır.



    SP' de beyin hasarı ilerleyici değildir. Fakat ortaya çıkan sorun ömür boyu devam eder. SP'nin görülme sıklığı hakkında çok net bilgiler olmamakla birlikte, ABD' de ölçülen oranlar dünya geneli için bir kıyaslama imkanı verebilir. ABD'de toplam nüfusun %0.2' si (1000' de 2) SP' lidir. Buna göre ABD' de yaklaşık 1.000.000 SP'li vardır. Bu rakama her yıl 5000-7000 bebek eklenir. Ülkemizde ise bu konuda yeterli ve güvenilir bir istatistik olmamakla birlikte, toplam nüfus içerisindeki SP'li oranının %0.166 ( 600' de 1 ) olduğu tahmin edilmektedir. Buna göre Türkiye' de yaklaşık 700000 SP'li bulunmaktadır.



    Türkiye de oranların fazla olması akraba evlilikleri, hamilelik döneminde geçirilen hastalıkların fazla olması ve bakım şartlarının yetersizliği, doğum şartlarının olumsuzluğu, bebek bakım hizmetlerinin yetersizliği, ilk çocukluk yıllarında bebeklerde bulaşıcı ve ateşli hastalıkların fazlalığı ve beslenme yetersizliği gibi sebeplere bağlanmaktadır.


    Serebral paralizin sebepleri:

    Doğum öncesi nedenler:

    Genetik durumlar
    Hamilelik döneminde geçirilen enfeksiyonlar
    Rubella, herpes
    Bebeğin anne karnında oksijensiz kalması
    Plesentanın gelişim bozukluğu yada erken ayrılması
    Rh uyuşmazlığı ( eritroblastosis fetalis, hemolitik anemi, hiperbilirübinemi )
    Metabolik hastalıklar ( diabetes mellitus, hamilelik toksemisi )
    Gelişimsel bozukluklar ( vasküler yada iskelet yapıda )
    Beslenme bozuklukları
    Sigara, alkol yada madde bağımlılığı
    Annenin enzim veya L-Dopa tedavi görmesi
    Akraba evlilikleri
    Annenin aldığı ilaçlar
    Hamilelik döneminde geçirilen tıbbi müdahaleler

    Doğum sırasında oluşan nedenler:

    Zor doğum (anoksi), plesentanın erken ayrılması, uzayan doğum
    İlaç sedasyonuna bağlı asfiksi nedeniyle beyin kan damarında kompresyon ve yırtılma
    Prematüre (erken doğum) postmatüre (geç doğum )
    Kordon komplikasyonları
    Gelişmiş anomalileri ( makat doğum, ayaktan geliş )
    Forseps yada vakumla doğum

    Doğum sonrası ( post - natal ) nedenler:

    Düşük doğum kilosu
    Vasküsler hadiseler ve kafa içi kanama
    Kafa travması
    Ensefalopati
    Toksik durumlar
    Kardiak arreste bağlı anoksi
    Nöbetler ( konvülzyon, epilepsi )
    Tümör
    Viral ve bakteriyal beyin enfeksiyonları
    Sarılık ( Hiperbilirübinemi )
    Menenjit


    Spastik SP

    Spastisite, en genel anlamda, kas sertliği yada pasif harekete direnç olarak tanımlanabilir. Kasların normal yapısındaki değişiklik ve sertlik hareketlerin de etkilenmesine ve zor yapılmasına neden olur. Aşırı spastisite zamanla iskelet yapı üzerinde bozukluklara ve postürün (duruşun) bozulmasına yol açar. Bunun yanı sıra oturma, ellerin kullanılması, yürüme gibi fonksiyonel aktiviteleri de olumsuz etkiler. Spastik tip SP'nin en yaygın tipidir. Spastik çocuk, SP teşhisi altında etkilenen vücut kısmına göre tanımlanır.

    Hemiplejik tip SP

    Bu tipte vücudun bir tarafındaki kol, gövde ve bacak etkilenir.

    Diplejik tip SP

    Bu tipte her iki bacak spastisitesi kollardan daha fazladır. Bacaklar birbirine sıkışıktır. Parmak ucuna basma sık görülür.

    Kuadriplejk SP

    Bu tipte ise tüm vücut etkilenmiştir. Baş kontrolünün yetersizliği, ellerin yumruk şeklinde bacakların çapraz tarzda durması yaygın bir görüntüdür.

    Atetoid SP

    Kontrolsüz hareket olarak tanımlanabilir. Çocuğun bacak, kol, el veya yüzünde istemsiz hareketler oluşur. Bu tipte kaslarda ani değişiklikler oluşur. Kaslar çok gevşek durumdan çok sert bir duruma geçebilirler. Bu da hareketlerin koordineli yapılmasını engeller.

    Ataksik SP

    Dengeyi korumada bozukluk vardır. Baş kontrolünün zayıf olması, gövde dengesinin sağlanamaması nedeniyle gelişim yavaştır ve yürüme çok geç sağlanır.

    Serebral paralizi' nin erken teşhisi

    İnsan sağlığının söz konusu olduğu tüm durumlarda olduğu gibi, SP 'li vakalarda da teşhis ve yapılacak tedavi için mutlaka bir uzman kuruluşa başvurulmalıdır. Ancak bebekte ortaya çıkabilecek ilk belirtilerin aile tarafından da kolayca gözlenebileceği de unutulmamalıdır. SP'li vakalarda fizik tedavi ve rehabilitasyonun başarısı için erken teşhis çok önemlidir.

    SP nasıl erken teşhis edilir?

    Aileler bebeğin gelişiminde en ufak bir gecikme yada sapma gördüğünde, yada aşağıdaki belirtileri gözledikleri durumda derhal doktora başvurmalıdır.
    SP'nin habercisi olabilecek erken belirtiler;
  2. 30.Temmuz.2010, 16:31
    #1
    Sponsorlu Bağlantılar




    Doğum öncesi, doğum sırasında yada doğum sonrası herhangi bir nedenle beynin hasar görmesi sonucu oluşan motor (ve bazı durumlarda mental) bozukluktur.

    SP adale sertliğinde bozukluk, anormal, postür( duruş bozukluğu ) ve bozuk hareket görünümüyle karşımıza çıkar. SP gelişimsel bir bozukluktur. Motor fonksiyonlarda bozukluğun yanında, duyu bozuklukları (sensorial disfonksiyon) gözde kayma, titreme (nistagmus) gibi bozukluklar zeka geriliği ( mental retardasyon ) davranış bozuklukları, öğrenme güçlükleri, dil-konuşma bozuklukları ve ağız diş problemleri de görülebilir.

    Beyinde motor bölgenin ( kol-bacakların tam kullanımı, yürüme, yemek yeme, merdiven çıkma gibi günlük yaşamı sürdürmeye yarayan hareket yeteneğini sağlayan beyin bölgesi) gelişimi 7-8 yaşlarında tamamlanır. Hamilelik döneminin başlangıcında 7-8 yaşlarına kadar beyinde oluşabilecek herhangi bir problem bu bölgenin fonksiyon bozukluğu olarak karşımıza çıkar. Ortaya çıkan tablo ise serebral paralizi olarak adlandırılır.



    SP' de beyin hasarı ilerleyici değildir. Fakat ortaya çıkan sorun ömür boyu devam eder. SP'nin görülme sıklığı hakkında çok net bilgiler olmamakla birlikte, ABD' de ölçülen oranlar dünya geneli için bir kıyaslama imkanı verebilir. ABD'de toplam nüfusun %0.2' si (1000' de 2) SP' lidir. Buna göre ABD' de yaklaşık 1.000.000 SP'li vardır. Bu rakama her yıl 5000-7000 bebek eklenir. Ülkemizde ise bu konuda yeterli ve güvenilir bir istatistik olmamakla birlikte, toplam nüfus içerisindeki SP'li oranının %0.166 ( 600' de 1 ) olduğu tahmin edilmektedir. Buna göre Türkiye' de yaklaşık 700000 SP'li bulunmaktadır.



    Türkiye de oranların fazla olması akraba evlilikleri, hamilelik döneminde geçirilen hastalıkların fazla olması ve bakım şartlarının yetersizliği, doğum şartlarının olumsuzluğu, bebek bakım hizmetlerinin yetersizliği, ilk çocukluk yıllarında bebeklerde bulaşıcı ve ateşli hastalıkların fazlalığı ve beslenme yetersizliği gibi sebeplere bağlanmaktadır.


    Serebral paralizin sebepleri:

    Doğum öncesi nedenler:

    Genetik durumlar
    Hamilelik döneminde geçirilen enfeksiyonlar
    Rubella, herpes
    Bebeğin anne karnında oksijensiz kalması
    Plesentanın gelişim bozukluğu yada erken ayrılması
    Rh uyuşmazlığı ( eritroblastosis fetalis, hemolitik anemi, hiperbilirübinemi )
    Metabolik hastalıklar ( diabetes mellitus, hamilelik toksemisi )
    Gelişimsel bozukluklar ( vasküler yada iskelet yapıda )
    Beslenme bozuklukları
    Sigara, alkol yada madde bağımlılığı
    Annenin enzim veya L-Dopa tedavi görmesi
    Akraba evlilikleri
    Annenin aldığı ilaçlar
    Hamilelik döneminde geçirilen tıbbi müdahaleler

    Doğum sırasında oluşan nedenler:

    Zor doğum (anoksi), plesentanın erken ayrılması, uzayan doğum
    İlaç sedasyonuna bağlı asfiksi nedeniyle beyin kan damarında kompresyon ve yırtılma
    Prematüre (erken doğum) postmatüre (geç doğum )
    Kordon komplikasyonları
    Gelişmiş anomalileri ( makat doğum, ayaktan geliş )
    Forseps yada vakumla doğum

    Doğum sonrası ( post - natal ) nedenler:

    Düşük doğum kilosu
    Vasküsler hadiseler ve kafa içi kanama
    Kafa travması
    Ensefalopati
    Toksik durumlar
    Kardiak arreste bağlı anoksi
    Nöbetler ( konvülzyon, epilepsi )
    Tümör
    Viral ve bakteriyal beyin enfeksiyonları
    Sarılık ( Hiperbilirübinemi )
    Menenjit


    Spastik SP

    Spastisite, en genel anlamda, kas sertliği yada pasif harekete direnç olarak tanımlanabilir. Kasların normal yapısındaki değişiklik ve sertlik hareketlerin de etkilenmesine ve zor yapılmasına neden olur. Aşırı spastisite zamanla iskelet yapı üzerinde bozukluklara ve postürün (duruşun) bozulmasına yol açar. Bunun yanı sıra oturma, ellerin kullanılması, yürüme gibi fonksiyonel aktiviteleri de olumsuz etkiler. Spastik tip SP'nin en yaygın tipidir. Spastik çocuk, SP teşhisi altında etkilenen vücut kısmına göre tanımlanır.

    Hemiplejik tip SP

    Bu tipte vücudun bir tarafındaki kol, gövde ve bacak etkilenir.

    Diplejik tip SP

    Bu tipte her iki bacak spastisitesi kollardan daha fazladır. Bacaklar birbirine sıkışıktır. Parmak ucuna basma sık görülür.

    Kuadriplejk SP

    Bu tipte ise tüm vücut etkilenmiştir. Baş kontrolünün yetersizliği, ellerin yumruk şeklinde bacakların çapraz tarzda durması yaygın bir görüntüdür.

    Atetoid SP

    Kontrolsüz hareket olarak tanımlanabilir. Çocuğun bacak, kol, el veya yüzünde istemsiz hareketler oluşur. Bu tipte kaslarda ani değişiklikler oluşur. Kaslar çok gevşek durumdan çok sert bir duruma geçebilirler. Bu da hareketlerin koordineli yapılmasını engeller.

    Ataksik SP

    Dengeyi korumada bozukluk vardır. Baş kontrolünün zayıf olması, gövde dengesinin sağlanamaması nedeniyle gelişim yavaştır ve yürüme çok geç sağlanır.

    Serebral paralizi' nin erken teşhisi

    İnsan sağlığının söz konusu olduğu tüm durumlarda olduğu gibi, SP 'li vakalarda da teşhis ve yapılacak tedavi için mutlaka bir uzman kuruluşa başvurulmalıdır. Ancak bebekte ortaya çıkabilecek ilk belirtilerin aile tarafından da kolayca gözlenebileceği de unutulmamalıdır. SP'li vakalarda fizik tedavi ve rehabilitasyonun başarısı için erken teşhis çok önemlidir.

    SP nasıl erken teşhis edilir?

    Aileler bebeğin gelişiminde en ufak bir gecikme yada sapma gördüğünde, yada aşağıdaki belirtileri gözledikleri durumda derhal doktora başvurmalıdır.
    SP'nin habercisi olabilecek erken belirtiler;
    Twitter Facebook Google+
  3. Üyelik tarihi
    Haziran.2010
    Nereden
    İstanbul/Üsküdar
    Mesajlar
    1.568




    1 aylık bebekte;

    Sürekli ağlama
    Emme bozukluğu
    Israrlı ve sürekli kusma
    Çevresinden gelen uyarılara cevap vermeme
    Havale ( Konvülzyon )

    2 aylık bebekte;

    ( yukarıdakilere ek olarak)

    Bulunması gereken reflekslerin kaybı
    Kaslarda aşırı sertlik yada gevşeklik

    3aylık bebekte;

    Gözde kayma, titreme
    Bebeğin sırtüstü, baş ve topuklar üzerinde yay gibi sert bir şekilde durması
    Bebeğin gülmemesi, annenin yüzüne bakmaması

    4 aylık bebekte;

    Baş kontrolünün olmaması
    Gözde odaklaşmanın sağlanamaması
    Elin yada ellerin beş parmak içte kalacak şekilde yumruk halinde tutulması
    Kaybolması gereken reflekslerin devam etmesi

    8 aylık bebekte;

    Dönme ve oturma aktivitelerinin olmaması
    El-göz koordinasyonunun yokluğu
    Tekme atarken iki bacağın birlikte atılması
    Bebeğin bacaklarını uzatarak oturduğu pozisyonda vücudunun öne eğilmesi, bacakların birbiri üzerini binmesi

    10 aylık bebekte;

    Emeklemenin olmaması yada her iki ayağın birden çekilerek, sıçrar tarzda emekleme
    Ayağa kalkmada zorluk
    İsmi ile çağrılınca tepki vermemesi
    Ağızdan salya akması
    Verilen yiyeceği ağzına almaması yada ağzına götürememesi

    1 yaşındaki bebekte;

    Tutunarak yürüyememesi
    Parmak ucuna basarak yürüme






    Serebral paralizide tedavi ve rehabilitasyon


    SP, tıbbi yaklaşım ve rehabilitasyon yaklaşımı olarak iki yönlü ele alınmalıdır;

    Tıbbi yaklaşım:

    Teşhisle başlar. SP teşhisi pediatrik nörolog başta olmak üzere, ilgili hekimler tarafından konulur. Teşhiste yardımcı olmak üzere EEG ( elektro ensefalografi ) EMG ( elektromyografi ), SEP ( somatosensoryel evoked potansiyel ), VEP ( visuel evoked potansiyel ), MR gibi ileri tetkiklerden yararlanılabilir.

    SP'li hastada direk SP' ye yönelik etkin bir ilaç yoktur. Ancak hastalıkta seyreden konvülsiyon ( havaleler ) ve epilepsi için yaygın şekilde ilaç kullanılmaktadır. Bunun yanında kaslardaki aşırı sertliği önlemek için de bazı ilaçlar kullanılmaktadır.


    Rehabilitasyon yaklaşımları:

    SP' li çocukta bir çok sorun bir araya gelerek aile ve çocuk için yaşamı güçleştirir. Bu nedenle problemlerin iyi bir şekilde tanımlanması çok önemlidir. Ancak bilimsel ve bilinçli yaklaşım SP' li çocuğun daha bağımsız bir yaşama kavuşmasını sağlayabilir. SP'li çocuğun klinik tablosu, SP' nin nedenine, lezyonun şiddetine, şekline ve diğer komplikasyonların olup olmadığına bağlı olarak çocuktan çocuğa farklılık gösterir. Bu nedenle her çocuğun tedavi ve rehabilitasyon programı farklılık içerir. SP' li çocuklarda görülen problemlerin en aza indirilmesi ve onların topluma kazandırılması çok yönlü bir rehabilitasyon programı ile sağlanabilir. Ailenin eğitiminden, çocuğun fiziksel çevresinin düzenlenmesine kadar bir dizi sorun hesaba katılmak ve rehabilitasyonun alanı içine dahil edilmek zorundadır.

    SP' li çocukta rehabilitasyonun amaçları:

    Çocuklarda görülen hareket bozukluklarını en aza indirmek
    Oluşabilecek kas-iskelet sistemi bozukluklarını önlemek, duruş bozukluklarının oluşmasını engellemek
    Günlük yaşam aktivitelerinde bağımsız davranabilmeyi sağlamak
    Yardımcı araç, gereç ve cihazları belirlemek
    Eğer SP tablosuna eşlik eden, görme, işitme, konuşma ve zeka problemleri varsa bunların en aza indirilmesini sağlamak
    Aile eğitimi vermek ve SP 'li çocuğun eğitimi konusunda aileye yol göstermek
    SP' li çocuğun yaşayacağı imkanların düzenlemesini yapmak

    Rehabilitasyon ekibi:

    Fizik ve tedavi ve rehabilitasyonun her alanında olduğu gibi, SP'li çocukların rehabilitasyonu bir ekip tarafından yürütülür. Bir SP rehabilitasyon ekibinde şu uzmanlar yer alır.

    Doktor ( pediatrist, nörolog, ortapedist, pediatrik cerrah, çocuk psikiyatristi, beyin cerrahı, kulak burun boğaz uzman, FTR uzmanı.... hastalığın klinik yapısına göre bunlardan biri yada birkaçı )

    Fizyoterapist
    İş - meşguliyet terapisti
    İşitme konuşma terapisti
    Psikolog
    Çocuk gelişim uzmanı
    Odiyolog
    Özel eğitim uzmanı

    SP de rehabilitasyon programı:

    Egzersiz tedavisi
    Ortez ( cihaz ) uygulamaları
    Ev programı ve aile eğitimi
    El- göz koordinasyonu sağlaması
    Uygun yardımcı araç gerecin belirlenmesi
    Yemek yeme, giyinme, oyun aktiviteleri gibi aktivitelerin eğitimi bileşenlerinden oluşur. Tüm bu uygulamalar, özellikle egzersiz uygulamaları deneyimli fizyoterapistler tarafından yapılmalıdır.

    Bilinmesi gereken en önemli şey SP tedavi ve rehabilitasyonunun çok uzun bir süreç olduğudur. Bebeğin büyümesi ile birlikte rehabilitasyon uygulamaları da devam eder.

    Rehabilitasyon çocuk bağımsız ( yada en az bağımlılıkla ) yaşama yeteneğini kazanana kadar devam etmelidir. SP ' li çocuklar da diğer çocuklar gibi gelişebilir. SP fiziksel bir özürdür. Az oranda zeka yetersizleri, görme, konuşma, işitme ve algı bozuklukları fiziksel özüre eşlik etse de ilerleyici değildir. Bilinçli bir yaklaşım ve etkili rehabilitasyon ile yetersizlikleri en aza indirgemek mümkündür.

    Rehabilitasyon sürecinde dikkat edilmesi gereken önemli noktalar

    Egzersizler aile tarafından öğrenilmeli ve evde tekrar edilmelidir. Egzersizler çok uzun ve sıkıcı olmamalıdır. Oyun aktiviteleri ile birleştirilerek yaptırılmalıdır. SP' li çocuklarda mental ve duyusal engeller yüzünden genellikle yetersiz olan iletişim kurma yeteneğini arttırmak için sesli ve renkli oyuncaklar yada objeler kullanılmalıdır. SP 'li çocuğun kontrolü en az 3 ay aralıklarla, pediatrik nörolog, pediatrist, gerekirse ihtiyaç duyulan uzmanlık alanlarındaki hekimler, fizyoterepist, iş meşguliyet terapisti, odiyolog, çocuk gelişim uzmanı psikolog tarafından yapılmalıdır.

    Normal çocuk gelişimi izlenerek, SP' li çocuğun bu gelişimi yakalaması için ailenin çaba göstermesi gerekir. Ancak SP li bir çocuğun sınırlılıkları iyi bilinmesi, normal bir çocukla kıyaslanmamalıdır. Fakat SP li çocukta gelişimi sağlayabilmek için de erken yaşlarda başlayarak dil ve sosyal gelişim üzerinde durulmalıdır. SP li bebeklerin taşınması terapistin gösterdiği şekilde destekli ve çevre iletişimini sağlayacak şekilde yapılmalıdır. Oturma, emekleme, ayakta durma gibi motor gelişim aşamaları terapistin uygun gördüğü zamanlarda başlatılmalıdır.

    SP'li çocuğun beslenmesi sırasında uygun oturma ortezleri ( yardımcı cihazlar ) ve destekli sandalye kullanılmalıdır. SP'li çocuğun etkilenme tipine göre beslenme şekli de değişecektir. Bu konu da bir diyetisyenden bilgi alınmalıdır. Beslenme sürece sıvı yiyeceklerden katı yiyeceklere doğru ilerlemeli, beslenme pozisyonları terapistten uygulamalı olarak öğrenilmelidir. SP' li çocuk mümkün olduğunca uygun bir kaşık ile beslenmelidir. Okul çağına gelen çocuklar fiziksel özürlerine rağmen özel bir eğitim kurumunda eğitime başlatılmalıdır.

    Zeka problemi, algılama problemi, olan çocukların eğitimi için özel eğitim uzmanlarının yardımı şarttır. Yürümeye başlayacak SP' li çocuklarda değişik psikolojik bozukluklar oluşabilir. Aile ve çevreyle uyumda zorlanan çocuklar için psikologlardan yardım alınmalıdır. SP' li çocukların evde sürekli bakıcılar yada ebeveynlerle kalmaları doğru değildir. Normal çocuklarla da iletişim kurabileceği ortamlar olmalıdır. Havale ( konvülsiyon ) geçiren çocuklar için muhakkak pediatrik nöroloğa baş vurmalıdır. SP li çocuklar aşırı koruma altına alınmamalı ve yapabilecekleri aktivitelere fırsat tanınmalıdır.


    kaynak
  4. 30.Temmuz.2010, 16:50
    #2




    1 aylık bebekte;

    Sürekli ağlama
    Emme bozukluğu
    Israrlı ve sürekli kusma
    Çevresinden gelen uyarılara cevap vermeme
    Havale ( Konvülzyon )

    2 aylık bebekte;

    ( yukarıdakilere ek olarak)

    Bulunması gereken reflekslerin kaybı
    Kaslarda aşırı sertlik yada gevşeklik

    3aylık bebekte;

    Gözde kayma, titreme
    Bebeğin sırtüstü, baş ve topuklar üzerinde yay gibi sert bir şekilde durması
    Bebeğin gülmemesi, annenin yüzüne bakmaması

    4 aylık bebekte;

    Baş kontrolünün olmaması
    Gözde odaklaşmanın sağlanamaması
    Elin yada ellerin beş parmak içte kalacak şekilde yumruk halinde tutulması
    Kaybolması gereken reflekslerin devam etmesi

    8 aylık bebekte;

    Dönme ve oturma aktivitelerinin olmaması
    El-göz koordinasyonunun yokluğu
    Tekme atarken iki bacağın birlikte atılması
    Bebeğin bacaklarını uzatarak oturduğu pozisyonda vücudunun öne eğilmesi, bacakların birbiri üzerini binmesi

    10 aylık bebekte;

    Emeklemenin olmaması yada her iki ayağın birden çekilerek, sıçrar tarzda emekleme
    Ayağa kalkmada zorluk
    İsmi ile çağrılınca tepki vermemesi
    Ağızdan salya akması
    Verilen yiyeceği ağzına almaması yada ağzına götürememesi

    1 yaşındaki bebekte;

    Tutunarak yürüyememesi
    Parmak ucuna basarak yürüme






    Serebral paralizide tedavi ve rehabilitasyon


    SP, tıbbi yaklaşım ve rehabilitasyon yaklaşımı olarak iki yönlü ele alınmalıdır;

    Tıbbi yaklaşım:

    Teşhisle başlar. SP teşhisi pediatrik nörolog başta olmak üzere, ilgili hekimler tarafından konulur. Teşhiste yardımcı olmak üzere EEG ( elektro ensefalografi ) EMG ( elektromyografi ), SEP ( somatosensoryel evoked potansiyel ), VEP ( visuel evoked potansiyel ), MR gibi ileri tetkiklerden yararlanılabilir.

    SP'li hastada direk SP' ye yönelik etkin bir ilaç yoktur. Ancak hastalıkta seyreden konvülsiyon ( havaleler ) ve epilepsi için yaygın şekilde ilaç kullanılmaktadır. Bunun yanında kaslardaki aşırı sertliği önlemek için de bazı ilaçlar kullanılmaktadır.


    Rehabilitasyon yaklaşımları:

    SP' li çocukta bir çok sorun bir araya gelerek aile ve çocuk için yaşamı güçleştirir. Bu nedenle problemlerin iyi bir şekilde tanımlanması çok önemlidir. Ancak bilimsel ve bilinçli yaklaşım SP' li çocuğun daha bağımsız bir yaşama kavuşmasını sağlayabilir. SP'li çocuğun klinik tablosu, SP' nin nedenine, lezyonun şiddetine, şekline ve diğer komplikasyonların olup olmadığına bağlı olarak çocuktan çocuğa farklılık gösterir. Bu nedenle her çocuğun tedavi ve rehabilitasyon programı farklılık içerir. SP' li çocuklarda görülen problemlerin en aza indirilmesi ve onların topluma kazandırılması çok yönlü bir rehabilitasyon programı ile sağlanabilir. Ailenin eğitiminden, çocuğun fiziksel çevresinin düzenlenmesine kadar bir dizi sorun hesaba katılmak ve rehabilitasyonun alanı içine dahil edilmek zorundadır.

    SP' li çocukta rehabilitasyonun amaçları:

    Çocuklarda görülen hareket bozukluklarını en aza indirmek
    Oluşabilecek kas-iskelet sistemi bozukluklarını önlemek, duruş bozukluklarının oluşmasını engellemek
    Günlük yaşam aktivitelerinde bağımsız davranabilmeyi sağlamak
    Yardımcı araç, gereç ve cihazları belirlemek
    Eğer SP tablosuna eşlik eden, görme, işitme, konuşma ve zeka problemleri varsa bunların en aza indirilmesini sağlamak
    Aile eğitimi vermek ve SP 'li çocuğun eğitimi konusunda aileye yol göstermek
    SP' li çocuğun yaşayacağı imkanların düzenlemesini yapmak

    Rehabilitasyon ekibi:

    Fizik ve tedavi ve rehabilitasyonun her alanında olduğu gibi, SP'li çocukların rehabilitasyonu bir ekip tarafından yürütülür. Bir SP rehabilitasyon ekibinde şu uzmanlar yer alır.

    Doktor ( pediatrist, nörolog, ortapedist, pediatrik cerrah, çocuk psikiyatristi, beyin cerrahı, kulak burun boğaz uzman, FTR uzmanı.... hastalığın klinik yapısına göre bunlardan biri yada birkaçı )

    Fizyoterapist
    İş - meşguliyet terapisti
    İşitme konuşma terapisti
    Psikolog
    Çocuk gelişim uzmanı
    Odiyolog
    Özel eğitim uzmanı

    SP de rehabilitasyon programı:

    Egzersiz tedavisi
    Ortez ( cihaz ) uygulamaları
    Ev programı ve aile eğitimi
    El- göz koordinasyonu sağlaması
    Uygun yardımcı araç gerecin belirlenmesi
    Yemek yeme, giyinme, oyun aktiviteleri gibi aktivitelerin eğitimi bileşenlerinden oluşur. Tüm bu uygulamalar, özellikle egzersiz uygulamaları deneyimli fizyoterapistler tarafından yapılmalıdır.

    Bilinmesi gereken en önemli şey SP tedavi ve rehabilitasyonunun çok uzun bir süreç olduğudur. Bebeğin büyümesi ile birlikte rehabilitasyon uygulamaları da devam eder.

    Rehabilitasyon çocuk bağımsız ( yada en az bağımlılıkla ) yaşama yeteneğini kazanana kadar devam etmelidir. SP ' li çocuklar da diğer çocuklar gibi gelişebilir. SP fiziksel bir özürdür. Az oranda zeka yetersizleri, görme, konuşma, işitme ve algı bozuklukları fiziksel özüre eşlik etse de ilerleyici değildir. Bilinçli bir yaklaşım ve etkili rehabilitasyon ile yetersizlikleri en aza indirgemek mümkündür.

    Rehabilitasyon sürecinde dikkat edilmesi gereken önemli noktalar

    Egzersizler aile tarafından öğrenilmeli ve evde tekrar edilmelidir. Egzersizler çok uzun ve sıkıcı olmamalıdır. Oyun aktiviteleri ile birleştirilerek yaptırılmalıdır. SP' li çocuklarda mental ve duyusal engeller yüzünden genellikle yetersiz olan iletişim kurma yeteneğini arttırmak için sesli ve renkli oyuncaklar yada objeler kullanılmalıdır. SP 'li çocuğun kontrolü en az 3 ay aralıklarla, pediatrik nörolog, pediatrist, gerekirse ihtiyaç duyulan uzmanlık alanlarındaki hekimler, fizyoterepist, iş meşguliyet terapisti, odiyolog, çocuk gelişim uzmanı psikolog tarafından yapılmalıdır.

    Normal çocuk gelişimi izlenerek, SP' li çocuğun bu gelişimi yakalaması için ailenin çaba göstermesi gerekir. Ancak SP li bir çocuğun sınırlılıkları iyi bilinmesi, normal bir çocukla kıyaslanmamalıdır. Fakat SP li çocukta gelişimi sağlayabilmek için de erken yaşlarda başlayarak dil ve sosyal gelişim üzerinde durulmalıdır. SP li bebeklerin taşınması terapistin gösterdiği şekilde destekli ve çevre iletişimini sağlayacak şekilde yapılmalıdır. Oturma, emekleme, ayakta durma gibi motor gelişim aşamaları terapistin uygun gördüğü zamanlarda başlatılmalıdır.

    SP'li çocuğun beslenmesi sırasında uygun oturma ortezleri ( yardımcı cihazlar ) ve destekli sandalye kullanılmalıdır. SP'li çocuğun etkilenme tipine göre beslenme şekli de değişecektir. Bu konu da bir diyetisyenden bilgi alınmalıdır. Beslenme sürece sıvı yiyeceklerden katı yiyeceklere doğru ilerlemeli, beslenme pozisyonları terapistten uygulamalı olarak öğrenilmelidir. SP' li çocuk mümkün olduğunca uygun bir kaşık ile beslenmelidir. Okul çağına gelen çocuklar fiziksel özürlerine rağmen özel bir eğitim kurumunda eğitime başlatılmalıdır.

    Zeka problemi, algılama problemi, olan çocukların eğitimi için özel eğitim uzmanlarının yardımı şarttır. Yürümeye başlayacak SP' li çocuklarda değişik psikolojik bozukluklar oluşabilir. Aile ve çevreyle uyumda zorlanan çocuklar için psikologlardan yardım alınmalıdır. SP' li çocukların evde sürekli bakıcılar yada ebeveynlerle kalmaları doğru değildir. Normal çocuklarla da iletişim kurabileceği ortamlar olmalıdır. Havale ( konvülsiyon ) geçiren çocuklar için muhakkak pediatrik nöroloğa baş vurmalıdır. SP li çocuklar aşırı koruma altına alınmamalı ve yapabilecekleri aktivitelere fırsat tanınmalıdır.


    kaynak
  5. Üyelik tarihi
    Haziran.2010
    Mesajlar
    4.727

    Cerebral Palcy (serebral palsi)

    Cerebral palcy (serebral palsi) sinir sistemiyle, kasıntılı beyin felci diye de bilinen, bir bedensel yetersizliktir. Beynin belirli kısımlarındaki tahribata bağlı olarak gerçekleşen fonksiyon bozukluğudur. Doğuştan ya da yaşamın ilk yıllarında meydana gelir. Vücuttaki sinir ve kaslarda herhangi bir problem olmamasına karşın beyinde bulunan kasların kasılıp gevşemesini kontrol eden mekanizmanın bozulması nedeniyle bireyde çeşitli duruş, hareket bozuklukları ve bendende kasılmalar meydana gelir.

    Cerebral palcy’li çocuklarda felç, aşırı kas zayıflığı, el-göz ve ayak-göz koordinasyon bozukluğu, denge bozukluğu, refleks devamlılığı, koruyucu reflekslerin gerçekleşmemesi gibi motor işlevlerde çeşitli şekillerde ve derecelerde bozukluklar görülür.

    Ülkemizde cerebral palcy ve görülme sıklığıyla ilgili geniş çaplı çalışmalar son yıllarda artmasına rağmen kesin bir rakam ortaya çıkmadı. Yapılan bir araştırmaya göre ülkemizde 60000 üzerinde cerebral palcy sendromu bulunmaktadır.

    Cerebral palcy’i ortaya çıkmadan önleyebilmek için :

    •Gebeliği iyi takip etmek.
    •Annelerde izoimmünizasyon için gerekli tedbirleri alınmak.
    •Doğumu zamanında ve tam teşekküllü hastanelerde yapmak.
    •Bebeklerde enfeksiyon risklerini ortadan kaldırmak, aşılamak, hastalıklara, kazalara ve zehirlenmelere karşı korumak gerekir.

    kaynak
  6. 24.Ağustos.2010, 12:29
    #3
    Cerebral palcy (serebral palsi) sinir sistemiyle, kasıntılı beyin felci diye de bilinen, bir bedensel yetersizliktir. Beynin belirli kısımlarındaki tahribata bağlı olarak gerçekleşen fonksiyon bozukluğudur. Doğuştan ya da yaşamın ilk yıllarında meydana gelir. Vücuttaki sinir ve kaslarda herhangi bir problem olmamasına karşın beyinde bulunan kasların kasılıp gevşemesini kontrol eden mekanizmanın bozulması nedeniyle bireyde çeşitli duruş, hareket bozuklukları ve bendende kasılmalar meydana gelir.

    Cerebral palcy’li çocuklarda felç, aşırı kas zayıflığı, el-göz ve ayak-göz koordinasyon bozukluğu, denge bozukluğu, refleks devamlılığı, koruyucu reflekslerin gerçekleşmemesi gibi motor işlevlerde çeşitli şekillerde ve derecelerde bozukluklar görülür.

    Ülkemizde cerebral palcy ve görülme sıklığıyla ilgili geniş çaplı çalışmalar son yıllarda artmasına rağmen kesin bir rakam ortaya çıkmadı. Yapılan bir araştırmaya göre ülkemizde 60000 üzerinde cerebral palcy sendromu bulunmaktadır.

    Cerebral palcy’i ortaya çıkmadan önleyebilmek için :

    •Gebeliği iyi takip etmek.
    •Annelerde izoimmünizasyon için gerekli tedbirleri alınmak.
    •Doğumu zamanında ve tam teşekküllü hastanelerde yapmak.
    •Bebeklerde enfeksiyon risklerini ortadan kaldırmak, aşılamak, hastalıklara, kazalara ve zehirlenmelere karşı korumak gerekir.

    kaynak
  7. Üyelik tarihi
    Temmuz.2010
    Nereden
    istanbul
    Mesajlar
    646
    Sponsorlu Bağlantılar

    Serebral palsiyi doğum öncesinde, doğum sırasında ya da doğum sonrasında herhangi bir nedenle beynin hasar görmesi sonucu oluşan motor ve mental bozukluk olarak tanımlayabiliriz. Serebral palsi gelişimsel bir bozukluktur; çocuğun kas sistemindeki bozukluğun yanında, duyu bozukluğu, gözde kayma ve titreme gibi bozukluklar, zeka geriliği, davranış bozuklukları, öğrenme güçlükleri, dil-konuşma bozuklukları ve ağız-diş problemleri de görülebilir.

    Kol ve bacakların tam kullanımı, yürüme, yemek yeme, merdiven çıkma gibi günlük yaşamı sürdürmeye yarayan hareket yeteneğini sağlayan beyin bölgesinin gelişimi 7-8 yaşlarında tamamlanır. Gebelik döneminin başlangıcından 7-8 yaşlarına kadar beyinde olaşabilecek herhangi bir problem bu bölgenin işlev bozukluğu olarak karşımıza çıkar ve ortaya çıkan tablo serebral palsi olarak adlandırılır. Serebral palside beyin hasarı ilerleyici değildir, fakat ortaya çıkan sorun ömür boyu devam eder. Ülkemizde serebral palsinin toplam nüfus içerisinde 600 kişide bir olduğu tahmin edilmektedir. Türkiye'de oranların fazla olması akraba evlilikleri, hamilelik döneminde geçirilen hastalıkların fazla olması ve bakım şartlarının yetersizliği, doğum şartlarının olumsuzluğu, bebek bakım hizmetlerinin yetersizliği, bebeklerde bulaşıcı ve ateşli hastalıkların fazlalığı ve beslenme yetersizliği gibi nedenlere bağlanmamalıdır.

    SEREBRAL PALSİNİN TİPLERİ

    1. Spastik Serebral Palsi: En yaygın serebral palsi tipidir. Spastisite, kas sertliği olarak tanımlanır. Kasların normal yapısındaki değişiklik ve sertlik hareketlerin etkilenmesine ve zor yapılmasına neden olur. Aşırı spastisite iskelet yapısında ve duruşta bozukluklara yol açar.

    2. Atotoid Serebral Palsi: Kontrolsüz hareket olarak tanımlanabilir. Çocuğun bacaklarında, kollarında, ellerinde ve yüzünde istemsiz hareketler oluşur. Bu da hareketlerin koordineli yapılmasını engeller.

    3. Ataksik Serebral Palsi: Dengenin korunamaması ve sallanma durumudur. Dengenin sağlanamaması nedeniyle gelişim yavaştır ve yürüme çok geç olur.

    SEREBRAL PALSİ NASIL ERKEN TEŞHİS EDİLİR?
    Aileler bebeğin gelişiminde en ufak bir gecikme ya da normalden sapma gördüklerinde doktora başvurmalıdırlar.

    SEREBRAL PALSİNİN HABERCİSİ OLABİLECEK ERKEN BELİRTİLER NELERDİR?

    1 aylık bebekte
    * Sürekli ağlama
    * Memeyi emmede sorunlar
    * Israrlı ve sürekli kusma
    * Çevresinden gelen uyarılara cevap vermeme
    * Havale (konvülziyon)

    2 aylık bebekte
    * Sürekli ağlama
    * Memeyi emmede sorunlar
    * Israrlı ve sürekli kusma
    * Çevresinden gelen uyarılara cevap vermeme
    * Havale (konvülsiyon)
    * Bulunması gereken normal reflekslerin kaybı
    * Kaslarda aşırı sertlik ya da gevşeklik

    3 aylık bebekte
    * Gözde kayma, titreme
    * Bebeğin sırtüstü, baş ve topuklar üzerinde yay gibi sert bir şekilde durması
    * Bebeğin gülümsememesi ve annenin yüzüne bakmaması

    4 aylık bebekte
    * Başını tutamaması
    * Gözde odaklaşmanın sağlanamaması
    * Elin ya da ellerin başparmak içte kalacak şekilde yumruk halinde tutulması
    * Kaybolması gereken bazı reflekslerin devam etmesi

    8 aylık bebekte
    * Dönme ve oturma hareketlerini yapamaması
    * El-göz koordinasyonunun yokluğu
    * Tekme atarken iki bacağını birlikte hareket ettirmesi
    * Bebeğin bacaklarını uzatarak oturduğu pozisyonda vücudunun öne eğilmesi, bacaklarının birbiri üzerine binmesi

    10 aylık bebekte
    * Emeklemenin olmaması ya da her iki ayağın birden çekilerek sıçrar tarzda emeklemesi
    * Ayağa kalkmakta zorluk çekmesi
    * İsmi ile çağrılınca tepki vermemesi
    * Ağzından salya akması
    * Verilen yiyeceği ağzına almaması ya da ağzına götürememesi

    1 yaşındaki bebekte
    - Tutunarak yürüyememesi
    - Parmak ucuna basarak yürümesi

    SEREBRAL PALSİNİN TEDAVİSİ VE REHABİLİTASYONU

    Serebral palside tedavi:
    1. Tıbbi yaklaşım,
    2. Özel eğitim ve rehabilitasyon şeklinde iki yönlüdür.

    Serebral palsili hastalar için doğrudan etkili bir ilaç yoktur. Ancak havaleler (konvülziyon) ve kaslardaki aşırı sertlik için bazı ilaçlar kullanılmaktadır.

    Serebral palsili çocuğun belirtileri, serebral palsinin nedenine, lezyonun şiddetine ve komplikasyonların olup olmadığına bağlı olarak çocuktan çocuğa farklılık gösterir. Bu nedenlerle her çocuğun tedavisi ve rehabilitasyon programı farklılık gösterir.

    Serebral palsili çocukta birçok sorun bir araya gelerek aile ve çocuk için yaşamı güçleştirir. Bu nedenle problemlerin iyi bir şekilde tanımlanması çok önemlidir. Ancak bilimsel ve bilinçli yaklaşım serebral palsili çocuğun daha bağımsız bir yaşama kavuşmasını sağlayabilir.

    Doç.Tbp.Alb. Rıdvan AKIN
    Çocuk Nörolojisi Bilim Dalı

    T.C.
    GENELKURMAY BAŞKANLIĞI
    GÜLHANE ASKERİ TIP AKADEMİSİ KOMUTANLIĞI


    www.anneyiz.biz/
  8. 02.Eylül.2010, 10:09
    #4
    Sponsorlu Bağlantılar

    Serebral palsiyi doğum öncesinde, doğum sırasında ya da doğum sonrasında herhangi bir nedenle beynin hasar görmesi sonucu oluşan motor ve mental bozukluk olarak tanımlayabiliriz. Serebral palsi gelişimsel bir bozukluktur; çocuğun kas sistemindeki bozukluğun yanında, duyu bozukluğu, gözde kayma ve titreme gibi bozukluklar, zeka geriliği, davranış bozuklukları, öğrenme güçlükleri, dil-konuşma bozuklukları ve ağız-diş problemleri de görülebilir.

    Kol ve bacakların tam kullanımı, yürüme, yemek yeme, merdiven çıkma gibi günlük yaşamı sürdürmeye yarayan hareket yeteneğini sağlayan beyin bölgesinin gelişimi 7-8 yaşlarında tamamlanır. Gebelik döneminin başlangıcından 7-8 yaşlarına kadar beyinde olaşabilecek herhangi bir problem bu bölgenin işlev bozukluğu olarak karşımıza çıkar ve ortaya çıkan tablo serebral palsi olarak adlandırılır. Serebral palside beyin hasarı ilerleyici değildir, fakat ortaya çıkan sorun ömür boyu devam eder. Ülkemizde serebral palsinin toplam nüfus içerisinde 600 kişide bir olduğu tahmin edilmektedir. Türkiye'de oranların fazla olması akraba evlilikleri, hamilelik döneminde geçirilen hastalıkların fazla olması ve bakım şartlarının yetersizliği, doğum şartlarının olumsuzluğu, bebek bakım hizmetlerinin yetersizliği, bebeklerde bulaşıcı ve ateşli hastalıkların fazlalığı ve beslenme yetersizliği gibi nedenlere bağlanmamalıdır.

    SEREBRAL PALSİNİN TİPLERİ

    1. Spastik Serebral Palsi: En yaygın serebral palsi tipidir. Spastisite, kas sertliği olarak tanımlanır. Kasların normal yapısındaki değişiklik ve sertlik hareketlerin etkilenmesine ve zor yapılmasına neden olur. Aşırı spastisite iskelet yapısında ve duruşta bozukluklara yol açar.

    2. Atotoid Serebral Palsi: Kontrolsüz hareket olarak tanımlanabilir. Çocuğun bacaklarında, kollarında, ellerinde ve yüzünde istemsiz hareketler oluşur. Bu da hareketlerin koordineli yapılmasını engeller.

    3. Ataksik Serebral Palsi: Dengenin korunamaması ve sallanma durumudur. Dengenin sağlanamaması nedeniyle gelişim yavaştır ve yürüme çok geç olur.

    SEREBRAL PALSİ NASIL ERKEN TEŞHİS EDİLİR?
    Aileler bebeğin gelişiminde en ufak bir gecikme ya da normalden sapma gördüklerinde doktora başvurmalıdırlar.

    SEREBRAL PALSİNİN HABERCİSİ OLABİLECEK ERKEN BELİRTİLER NELERDİR?

    1 aylık bebekte
    * Sürekli ağlama
    * Memeyi emmede sorunlar
    * Israrlı ve sürekli kusma
    * Çevresinden gelen uyarılara cevap vermeme
    * Havale (konvülziyon)

    2 aylık bebekte
    * Sürekli ağlama
    * Memeyi emmede sorunlar
    * Israrlı ve sürekli kusma
    * Çevresinden gelen uyarılara cevap vermeme
    * Havale (konvülsiyon)
    * Bulunması gereken normal reflekslerin kaybı
    * Kaslarda aşırı sertlik ya da gevşeklik

    3 aylık bebekte
    * Gözde kayma, titreme
    * Bebeğin sırtüstü, baş ve topuklar üzerinde yay gibi sert bir şekilde durması
    * Bebeğin gülümsememesi ve annenin yüzüne bakmaması

    4 aylık bebekte
    * Başını tutamaması
    * Gözde odaklaşmanın sağlanamaması
    * Elin ya da ellerin başparmak içte kalacak şekilde yumruk halinde tutulması
    * Kaybolması gereken bazı reflekslerin devam etmesi

    8 aylık bebekte
    * Dönme ve oturma hareketlerini yapamaması
    * El-göz koordinasyonunun yokluğu
    * Tekme atarken iki bacağını birlikte hareket ettirmesi
    * Bebeğin bacaklarını uzatarak oturduğu pozisyonda vücudunun öne eğilmesi, bacaklarının birbiri üzerine binmesi

    10 aylık bebekte
    * Emeklemenin olmaması ya da her iki ayağın birden çekilerek sıçrar tarzda emeklemesi
    * Ayağa kalkmakta zorluk çekmesi
    * İsmi ile çağrılınca tepki vermemesi
    * Ağzından salya akması
    * Verilen yiyeceği ağzına almaması ya da ağzına götürememesi

    1 yaşındaki bebekte
    - Tutunarak yürüyememesi
    - Parmak ucuna basarak yürümesi

    SEREBRAL PALSİNİN TEDAVİSİ VE REHABİLİTASYONU

    Serebral palside tedavi:
    1. Tıbbi yaklaşım,
    2. Özel eğitim ve rehabilitasyon şeklinde iki yönlüdür.

    Serebral palsili hastalar için doğrudan etkili bir ilaç yoktur. Ancak havaleler (konvülziyon) ve kaslardaki aşırı sertlik için bazı ilaçlar kullanılmaktadır.

    Serebral palsili çocuğun belirtileri, serebral palsinin nedenine, lezyonun şiddetine ve komplikasyonların olup olmadığına bağlı olarak çocuktan çocuğa farklılık gösterir. Bu nedenlerle her çocuğun tedavisi ve rehabilitasyon programı farklılık gösterir.

    Serebral palsili çocukta birçok sorun bir araya gelerek aile ve çocuk için yaşamı güçleştirir. Bu nedenle problemlerin iyi bir şekilde tanımlanması çok önemlidir. Ancak bilimsel ve bilinçli yaklaşım serebral palsili çocuğun daha bağımsız bir yaşama kavuşmasını sağlayabilir.

    Doç.Tbp.Alb. Rıdvan AKIN
    Çocuk Nörolojisi Bilim Dalı

    T.C.
    GENELKURMAY BAŞKANLIĞI
    GÜLHANE ASKERİ TIP AKADEMİSİ KOMUTANLIĞI


    www.anneyiz.biz/

Benzer Konular

  1. %23 Serebral palsi özürlü heyet raporumla araç alabilir miyim?
    Konu Sahibi OSMAN_şah Forum Engellilerin Otomobil Alımları - H Sınıfı Ehliyet
    Cevap: 2
    Son Mesaj : 13.Kasım.2012, 23:16
  2. Serebral palsi hastası kızım 2022 aylığı alabilir mi?
    Konu Sahibi ömer75 Forum 2022 Engelli Maaşı
    Cevap: 2
    Son Mesaj : 05.Ekim.2012, 12:45
  3. Lokomat Cihazi Serebral Palsi hastalarına faydası olur mu?
    Konu Sahibi Kayıtsız Üye Forum Sağlık / Kas Hastalıkları
    Cevap: 1
    Son Mesaj : 02.Eylül.2012, 18:07
  4. Serebral Palsi Nedir,kimlerde,nasıl görülür?
    Konu Sahibi Lodos Denizcisi Forum Sağlık / Diğer
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 17.Ekim.2011, 19:54
  5. Serebral Palsi (SP) hastalığı son yıllarda artış gösterdi
    Konu Sahibi Defnex Forum Sağlık / Kas Hastalıkları
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 07.Şubat.2011, 12:26

Bu Konu için Etiketler